Kjelsåstrikken reddet?

Tør vi tro at dette snart blir et dagligdags syn igjen? (Foto: HP Lyshaug)26. mars 2004:
Til tross for usannheter fra Høyre og FrP: Flertallet i samferdselskomiteen går inn for gjenåpning av Kjelsåstrikken, og lar 20 millioner kroner følge vedtaket. Går saken også gjennom i Oslos bystyre?

I protokollen fra samferdselskomiteens møte onsdag 24. mars kan vi lese følgende:

"Komiteens flertall, medlemmene fra A og SV, mener Kjelsåstrikken må gjenåpnes fra Disen til Kjelsås. Etter at trikken ble nedlagt har Kjelsås innbyggerne fått et dårligere kvalitativt tilbud. Disse medlemmer viser til at det er foretatt innvesteringer i skinnelegemet på Kjelsås for mange millioner som nå ikke utnyttes. Det er dårlig samfunnsøkonomi å investere i infrastruktur som ikke benyttes. Disse medlemmer viser til beregninger foretatt som indikerer at det heller ikke økonomisk har vært noen gevinst ved å nedlegge denne strekningen og erstatte den med buss, snarere tvert imot."

Dette er gode nyheter, og med følge av Venstre og RV vil gjenopprettelsen bli vedtatt i bystyret senere i måneden. Det betyr at Kjelsåstrikken kan være på skinnene igjen på sensommeren eller tidlig på høsten, tidsnok til banens 70-årsjubileum i september.

Løgn fra byrådspartiene
Det som ikke er fullt så gode nyheter, er at byrådspartiene Høyre og Fremskrittspartiet sprer direkte usannheter i sitt arbeid mot trikken. Høyres bystyremedlem Gustav Heiberg-Simonsen anklaget før kommunevalget trikkeforkjemperne på Kjelsås for å "ikke kjempe med blanke våpen". Nå ser det ut til å være på tide at Heiberg-Simonsen refser sine partifeller i bystyret. Vi siterer igjen protokollen:

"Komiteens medlemmer fra H og F viser til at strekningen Kjelsås-Disen før ble betjent av trikk med avgang fire ganger i timen til en pris av ca 16 millioner. Etter omleggingen betjenes området i dag av en buss med avgang åtte ganger i timen, til en pris av ca 11 millioner som frakter passasjerene ned til T-baneringen. Disse medlemmer mener at kollektivtilbudet på denne strekningen er blitt bedre og billigere etter omleggingen og går derfor mot å gjenåpne trikkelinjen. I tillegg vil det medføre til dels store kostnader i rehabilitering av linjene dersom trikken igjen skal kjøres på denne strekningen."

Som vi gjentatte ganger har dokumentert, er forholdet nesten det motsatte. Sekretariatet for bytrafikk aksepterer at vår motpart i denne saken har andre meninger enn oss, men det er vanskelig å akseptere at en grov løgn blir protokollført som sannhet. Motforslaget fra H og F har, ettersom det er nedstemt, ingen praktisk betydning men det er likevel viktig å påpeke at:
  • Kjelsåstrikken hadde åtte avganger i timen før nedleggelsen
  • Busslinje 55 har fire avganger pr time, med ekstraavganger i rushtiden
  • Sporveisadminstrasjonen har overfor eget styre innrømmet bedre driftsøkonomi med trikk enn med buss
  • Passasjertallene har stupt med bussløsningen
  • Rehabilitering av linjen kan gjøres for 4,9 millioner kroner
Alle disse punktene er dokumentert. Det er derfor viktig å tilbakevise byrådspartienes løgnaktige argumenter, så de ikke senere kan (mis)brukes som "bevis" på at tilbudet ble bedre med erstatningsbuss.

Blir det trikk til Kjelsås igjen? Mye tyder på det, selv om ennå ikke tør tørke støvet av champagneglassene. Men med samferdselskomiteens innstilling har vi kommet et langt steg nærmere gjenåpningsdatoen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar