|
Kostnadsanslagene for drift av Kolsåsbanen har variert. Sekretariatet for bytrafikk har lagt frem et regnestykke som viser at årlig drift ikke bør koste mer enn ti millioner kroner, mens Sporveien i sine - hemmelige - tilbud til Akershus har ønsket omlag det dobbelte for å drive strekningen mellom Bekkestua og Kolsås.
Spørsmålet er selvfølgelig hvordan man regner. En viktig forutsetning er at Sporveien virkelig ønsker å trafikkere banen. En annen forutsetning er at man forutsetter at banen skal rehabiliteres - uavhengig av driftsform - i løpet av maksimalt fem år. Da er det ikke nødvendig å regne annet enn marginalkostnader, ettersom skinnegang, strømforsyning, mannskap og vognpark allerede eksisterer.
Sekretariatet for bytrafikk vil gratulere gratulere opposisjonen i Oslo bystyre med vedtaket., et vedtak som kanskje kan symbolisere at den politisk-mentale Berlin-muren mellom Oslo og Akershus er i ferd med å rives. Når det første passasjerførende T-banetoget ruller vestover fra Bekkestua til høsten, er dette også en viktig og "grenseløs" seier for lokaldemokratiet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar