Kolsåsbanen reddet?

Røde tog til Kolsås igjen!18. mars 2004:
Byrådet tvinges til å bruke 12,5 millioner kroner på Kolsåsbanen. Det bør holde for å få igang driften

Kostnadsanslagene for drift av Kolsåsbanen har variert. Sekretariatet for bytrafikk har lagt frem et regnestykke som viser at årlig drift ikke bør koste mer enn ti millioner kroner, mens Sporveien i sine - hemmelige - tilbud til Akershus har ønsket omlag det dobbelte for å drive strekningen mellom Bekkestua og Kolsås.

Spørsmålet er selvfølgelig hvordan man regner. En viktig forutsetning er at Sporveien virkelig ønsker å trafikkere banen. En annen forutsetning er at man forutsetter at banen skal rehabiliteres - uavhengig av driftsform - i løpet av maksimalt fem år. Da er det ikke nødvendig å regne annet enn marginalkostnader, ettersom skinnegang, strømforsyning, mannskap og vognpark allerede eksisterer.

Sekretariatet for bytrafikk vil gratulere gratulere opposisjonen i Oslo bystyre med vedtaket., et vedtak som kanskje kan symbolisere at den politisk-mentale Berlin-muren mellom Oslo og Akershus er i ferd med å rives. Når det første passasjerførende T-banetoget ruller vestover fra Bekkestua til høsten, er dette også en viktig og "grenseløs" seier for lokaldemokratiet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar