Årsberetning og regnskap for 2003

Foreningen Sekretariatet for bytrafikk ble etablert ved stiftelsesmøte 11. desember 2002.

Styret har i 2003 bestått av:
  • Hans-Petter Lyshaug (leder)
  • Tore Taksdal Stubhaug (kasserer)
  • Øistein Øisjøfoss
  • Nils Carl Aspenberg

Sekretariatet for bytrafikk ble stiftet som følge av den uro som det siste året har vært rundt kollektivtrafikken generelt, og kollektivtrafikken i Oslo spesielt. Etter flere uformelle møter var det enighet blant det som i løpet av kort tid skulle utgjøre medlemsmassen, at det var behov for en organisasjon av mer formell karakter, slik at man kunne få en profilert avsender bak ulike utspill. Navnet Sekretariatet for bytrafikk ble valgt for å gi en nødvendig tyngde og seriøsitet.

En vesentlig del av sekretariatets virksomhet har, naturlig nok, vært konsentrert rundt å redde sporveisdriften i Oslo. Etter flere utspill fra både byråd og sporveisselskap, har det vært all mulig grunn til å se trikken som en truet driftsart i Oslo.

Sekretariatet har stått bak flere utspill i pressen i løpet av sin korte eksistens, både i form av leserbrev og redaksjonelle innslag. I løpet av kort tid har Sekretariatet opplevd å bli etablert som en seriøs kilde og referanse for mediene. Vårt arbeid har resultert i oppslag i eksempelvis Aftenposten, Dagsavisen, NRK Østlandssendingen, Asker og Bærum Budstikke, Asker og Bærum Lokal-TV, Samferdsel og Miljø Strategi.

Den 23. januar 2003 arrangerte Sekretariatet et heldags fagseminar om trikken i Oslo. Seminaret samlet om lag 100 deltakere, med både politikere, fagpersoner og andre interesserte i salen. Oppsiktsvekkende nok valgte AS Oslo Sporveier å forby sine ansatte å melde seg på seminaret. Sekretariatets leder var sammen med plandirektør Tore Kåss fra AS Oslo Sporveier invitert til å innlede ved et møte om trikken i Polyteknisk Forening den 4. mars 2003. Sekretariatet har også vært invitert som fagpersoner til andre arrangementer, slik som folkemøter, møter i partilag og foreninger. I forbindelse med kommunevalgkampen høsten 2003 hadde Sekretariatet utstrakt kontakt med så godt som alle politiske partier. 3. september 2004 deltok Nils Carl Aspenberg som innleder på et debattmøte arrangert av NIF/NITO i Ingeniørenes hus i Oslo. Det har også vært kontakt med samferdselsdepartementet.

Sekretariatet fikk i 2003 status som høringsinstans for departementet, og leverte høringsuttalelse på forslaget om incentivordninger for storbyene.

Sekretariatet har gått inn som samarbeidspartner for Folkeaksjonen for Kjelsåstrikken og Aksjon Drift av Kolsåsbanen (ADAK), samt som koordinerende part ved folkeaksjonen for Homansbytrikken.

I kampen for Homansbytrikken gjennomførte sekretariatet en informasjonskampanje på trikkeholdeplassene på strekningen Majorstuen - Homansby - Stortorvet. Denne vakte berettiget oppsikt, ikke minst på grunn av at AS Oslo Sporveier selv valgte å ikke informere sine reisende om den forestående nedleggelsen av linjen. I tillegg ble det produsert en brosjyre med informasjon om samme tema, med finansiell støtte til trykking fra Majorstuen og Bogstadveien næringsforening, samt støtte til layout fra reklamebyrået Byrå Tusj.

Sekretariatet arrangerte 17. juni 2003 et fagseminar med tittelen "Baner i Bærum", der problemstillinger knyttet til den forestående nedleggelsen av Kolsåsbanen og den fremtidige byggingen av Fornebubanen ble drøftet. På seminaret, som samlet drøyt 50 deltakere, deltok blant annet politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet Alfred Bjørlo (V), Bærums ordfører Odd Reinsfeldt (H), Fylkesvaraordfører Hildur Horn Øien (KrF), leder av samferdselsutvalget i Akershus Jan Vevatne (V), i tillegg til eksterne og interne fagpersoner.

Sekretariatet har kritisert vedtaket om å bygge en baneforbindelse mellom Lysaker og Fornebu som såkalt automatbane, og har lagt frem en egen plan for å bygge forbindelsen Fornebu-Lysaker-Oslo som hurtigsporvei på egen trasé, samt integrere denne i et fremtidig trikkenett i Bærum. Arbeidet med planen er utført av Nils Carl Aspoenberg.

Sekretariatet deltok i markeringen av nedleggelsen av Kolsåsbanen natt til 1. juli 2003, og har senere gjennomført flere tiltak for å få driften i gang igjen. Sekretariatet har ved to anledninger blitt gjennomført passasjertellinger på busserstatningene, og det er påvist dramatisk trafikknedgang.

Sekretariatet har også gjennomført passasjertelling på Holmenkollbanen, og har påvist trafikknedgang også her. Alle tellinger er gjennomført etter tilnærmelsesvis samme metoder som AS Oslo Sporveier benytter.

Sekretariatet har opprettet et eget nettsted, www.bytrafikk.no (opprinnelig www.bytrafikk.org), som har fungert som senter for informasjon og argumenter for Sekretariatet og de vi har ønsket å kommunisere med. Sekretariatets medlem Henrik Sartz har fungert som webmaster, og har vært til uvurderlig hjelp med å etablere nettstedet som en suksess. Nettstedet vil bli kontinuerlig videreutviklet.

Styret innser at det også i fremtiden vil være nødvendig å drive med "brannslukking". Styret ønsker likevel at Sekretariatet etter hvert skal dreie fokus mot prosjekter som kan bidra til å løfte kollektivtrafikken fremover. Sekretariatet vil gå inn for at tunge busslinjer som 20- og 37-bussen skal konverteres til trikkelinjer, at kollektivforbindelsen med Fornebu etableres som trikkelinje m.v.

Det vises for øvrig til vedlagte regnskap.

Oslo, den 15. mars 2004


Hans-Petter Lyshaug
leder
(sign)

Tore Taksdal Stubhaug
(sign)

Øistein Øisjøfoss
(sign)

Nils Carl Aspenberg
(sign)

Regnskapet for 2003 finner du her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar