Robin Hood tar trikken

Nye trikker i Nottingham  (Foto: NET)10. mars 2004:
Siste by ut til å få et nytt sporveisnett er Nottingham i England. Tirsdag 9. mars startet trikken ordinær drift med passasjerer. Våre gratulasjoner til byen som huser legenden om Robin Hood og sheriffen!

Linje 1 i Nottingham (ill: NET)Nottingham er mellomstor by i England med omlag 267.000 innbyggere i byen og totalt 640.000 innbyggere med forstedene. Tirsdag 9. mars kunne de første betalende reisende entre trikken i Nottingham for første gang på nesten 70 år.

Sporveissystemet kalles Nottingham Express Transit (NET). I første omgang åpnet linje 1 mellom bykjernen i Nottingham og forstedene i nord. Strekningen er 14 km lang og har 23 holdeplasser med gode overgangsmuligheter mellom matebusslinjer og trikken. Man regner med at linje 1 vil få 11 millioner reisende på årsbasis.

Linje 1 går både i blandet trafikk i vanlige gater og i egen trasé. Så fort trikken kommer ut av gatene i sentrum, setter den farten opp på egen trasé opptil 80 km/t. Trafikken til og fra bykjernen i Nottingham har vært et stort problem, og sporveisprosjektet har som mål å lette på trafikkmengden langs sine korridorer. Sporveissystemet betraktes også som en nøkkelfaktor i forsøkene på å gi nytt liv til områder som er rammet av det generelle forfallet i den tradisjonelle gruveindustrien.
Sporveisprosjektet koster totalt omlag 2,5 milliarder kroner, fiansiert gjennom en avtale mellom det offentlige og de private, hvor den britiske regjeringen spytter i omlag 2,1 milliarder kroner over ti år. Dermed blir prisen for linje 1 omlag 100 millioner kroner pr. kilometer.

Bombardier har levert vognparken til sporveien, i alt 15 vogner av type Incentro. Vognene er 28 til 32 meter lange og 2,4 meter brede. Vognene går på 750 V likestrøm fra et ledningsnett over skinnegangen. Maksimal hastighet er 70 til 80 km/t. Passasjerene entrer vognen gjennom fem enkle glidedører. Vognhallen og verkstedet befinner seg like utenfor bykjernen.

Tirsdag 9. mars strømmet store folkemengder til får å ønske den nye sporveien velkommen og ta en tur med trikken. Folkemendene var såpass store den første dagen at de overfylte trikkene ble litt forsinket av det. Alle var tilsynelatende ved godt humør og ville feire begivenheten.
Et medlem av byrådet i Nottingham uttalte: – Det er helt fantastisk. [...] Vi er nå en europeisk by.

Et middelaldrende par fortalte i Nottingham Eveing Post at de ønsket å benytte seg at det nye sporveissystemet: – Vi bodde før i Carlton, men vi flyttet opp hit fordi trikken er så bra å reise med.

Planleggingen av utvidelsene er godt i gang. I fase 2 er det planlagt en 7,6 km lang linje sørover og en 9,8 km lang linje vestover. Byggingen forventes å starte i 2005.
Nottingham er dermed foreløpig seneste by ut i hva som må kalles "den nye sporveisbølgen" i Storbritannia. I nyere tid har både Manchester, Sheffield, Birmingham og Croydon (London) sluttet seg til øyrikets sporveisbyer.

Sekretariatet for bytrafikk slutter seg til gratulantene når det gjelder sporveien i Nottingham.
Lenke til NET sin vev
(Uttalelsene i artikkelen er hentet fra britisk presse, samt nettstedet Light Rail Now)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar