Legg ned Oslo Sporveier!

25. mars 2004:
Det er politisk flertall for å legge ned AS Oslo Sporveier. Det er en god idé, men se opp for gjengangere!

Stor-Oslo, inkludert Oslo, Akershus og deler av Buskerud er overmodent for nytenkning når det gjelder hvordan kollektivtrafikken skal administreres. Nedleggelsen av Kolsåsbanen og ønsket om å bygge automatbane til Fornebu, er stjerneeksempler på hvor galt det kan gå når det ikke samarbeides over kommune- og fylkesgrenser.

Syk pensjonist på dødsleiet
AS Oslo Sporveier er 81 år i år, men det er langt fra noen sprek pensjonist vi snakker om. Etter "fødselen" av de tre datter- og drifsselskapene Oslo sporvognsdrift AS, Oslo T-banedrift AS og Sporveisbussene AS, er bedriften langt på vei redusert til et tomt skall. Vel sitter man igjen med ansvaret for eiendom, skinnegang (infrastruktur) og verkstedrift, men det er bare et spørsmål om tid når også disse funksjonene skilles ut som egne selskaper. Verkstedene kan drives av private eller av driftsselskapene, mens ansvaret for skinnegang og strømforsyning kan overføres til Statens vegvesen og/eller Jernbaneverket. Sporveien er også en dårlig mor for sine datterselskaper: I EU-regelverket som nå kommer vil ikke en slik konstellasjon være mulig når driften konkurranseutsettes.

Västre Götaland som forbilde?Sekretariatet for bytrafikk anbefaler en nærmere kikk på "Göteborg-modellen", der en rekke län har gått sammen om å drive og finansiere kollektivtrafikken gjennom selskapet Västtrafik. Her har hvert län måttet binde seg til hver sin del av finansieringen, uten samtidig å legge bindinger på driftsopplegg og -tilbud. Dette sikrer langsiktighet og blikk for helheten.

Stopp inkompetansenDen største utfordringen ved å nedlegge AS Oslo Sporveier, er å sikre at den inkompetanse som i dag er samlet i deler av sporveisledelsen, ikke overføres til et nytt selskap. Politikerne som nå skal beslutte nedleggelsen av AS Oslo Sporveier, må ikke risikere at den nye fagetaten skal drive et like urent spill som vi har sett rundt nedleggelsen av Kjelsås- og Kolsåsbanen. Sekretariatet for bytrafikk forutsetter at det nye selskapet bemannes med mennesker som har kompetanse og interesse for kollektivtrafikk, og som setter befolkningens behov i høysetet.

Bevar Akershus-silhuettenDen mest bevaringsverdige delen av AS Oslo Sporveier er faktisk symbolet selskapet bruker: Akershus-silhuetten. Dette symbolet, som fulgte med på lasset fra Kristiania Sporveisselskap da AS Oslo (Kristiania) Sporveier ble opprettet i 1924, har stor grad av gjenkjennelighet, og kan lett brukes som symbol for T-bane, trikk, buss og eventuelle andre fellesløsninger for trafikken på det sentrale Østlandet.

Lenke til Västtrafik
Lenke til lysark fra Stenerik Ringqvist sitt innlegg "Grenseløs kommunikasjon i praksis" (pdf-dokument)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar