Trikker støyer ikke

Om rifledannelse og sliping av spor

Hvis du ble provosert av overskriften så bor du kanskje langs et av vaskebrettene til Oslotrikken. Men vi holder fast ved at trikker ikke støyer - ikke når man kjøper kvalitetsvogner og vedlikeholder sporet. (13.02.2011)

En av de betydelige støykildene er rifledannelse på sporet. Sporet blir rett og slett bølgete som et vaskebrett, med støy og vibrasjoner som følge. Årsaken til at rifler oppstår er som regel sammensatt, stålkvalitet, fundamenter, for mykt eller hardt absorberende belegg eller mangel på sådan, ytre påvirkning fra sand, skinnebrems og hjulslag. Rifler utvikles først langsomt, man ser det som små flekker med jevne mellomrom på skinnehodet. Når utviklingen er kommet så langt at det støyer er det fordi hjulene slår mot bølgetoppene. Da vil det raskt bli verre, for slagene fra hjulene valser stålet tettere der hvor det treffer hardest. For å oppleve rifledannelse på sitt mest intense anbefaler vi en tur til krysset Vogts gate/Hegermanns gate på Torshov.

Slik ser rifler ut



 

Sorte flekker er begynnelsen på rifledannelse



 







I juni 2010 fikk Bergen en helt nybygd trikkelinje, kjent som Bybanen. Allerede før den åpnet var man i ferd med å slipe skinnene. Bybanen i Bergen har kjøpt en egen slipevogn som hver uke kjører rundt og sliper skinnehodene glatte. Slipemiddelet er en smergelkloss som presses ned mens man kjører. Grunnen til at Bybanen har kjøpt denne vognen er at man ønsker å gjøre alt for å hindre støy. Så langt har man lykkes, man mottar isteden klager på at vognene er for stille, at man ikke hører at de kommer.


Slipevognen i Bergen
  

 


















I Oslo slipes også skinnehodene. Man har ingen egen slipevogn men leier inn et utenlandsk firma til å gjøre jobben når det oppstår rifler. Dette gjøres én gang årlig på de strekningene der det er registrert rifler og støy. Slipeutstyret fungerer annerledes enn i Bergen, for å fjerne bølgene er det nødvendig å slipe med en roterende fres som tar et stykke av skinnehodet.

Vi ser at Oslo og Bergen har to vidt forskjellige metoder å vedlikeholde sporet på. Bytrafikks medarbeidere er ikke kvalifisert til å bedømme hvilken av de to metodene som i et langsiktig perspektiv er best med hensyn til slitasje og økonomi. Men vi kan bedømme hvordan resultatet fortoner seg for beboerne langs sporet i de to byene. Støy er det stadig tilbakevendende tema når beboere på Tonsenhagen og i Skovveien reiser seg for å kjempe mot planer om å legge trikken gjennom deres boområde. Også trikk som er mer stillegående enn buss – i de fleste andre byer.

Sekretariatet for bytrafikk finner det betimelig å spørre om vedlikeholdsmetodene i Oslo er akseptable. Linjenettet i Bergen er bare en fjerdedel av Oslos, likevel ser de seg råd til å ha en egen vogn til å slipe før det oppstår antydning til støy. Oslos metode er kanskje billigere, men det er noe som skurrer når metoden går ut på å vente til støyen blir ille nok. Til tross for at det ble slipt i fjor så er støyen igjen merkbar mange steder i byen. Til sommeren skal det slipes igjen. Kanskje du er heldig og at de denne gangen sliper der du bor.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar