Trikk til Tonsenhagen - nå!

Nok prat. Tiden er inne for å bygge trikkelinjen fra Sinsen til Tonsenhagen – og videre mot Grorud. Å erstatte 31-bussen med en moderne bybane, vil være en solid investering, skriver leder i Sekretariatet for bytrafikk, Arne Harstad
(11. desember 2009)





Uten skinnegående tilbud
Om kort tid legger Ruter frem forprosjektet for trikk via Bjerke og Årvoll til Tonsenhagen. Dette er blant de større boligområdene i Oslo som fortsatt ikke betjenes med trikk eller T-bane. Flere utbyggingsprosjekter i denne delen av byen er med på å øke presset på veier og nærmiljø, og miljøbelastningene fra bil- og busstrafikken blir stadig større. Passasjergrunnlaget er solid og økende, og gevinsten ved å bygge ut denne bybanestrekningen er større enn noensinne.

Trikk til Tonsenhagen kan gi oss grønn trikketrasé i Trondheimsveien, som her på Santa Cruz de Tenerife
(Foto: Sekretariatet for bytrafikk)












Knutepunkt
Dagens hovedtilbud til kollektivreisende på Årvoll og Tonsenhagen er busslinje 31. Denne har så stor trafikk at at kapasitetstaket for buss er nådd. Den forventede veksten i kollektivtrafikken må derfor tas med skinnegående transport. Mer enn 25 000 beboere og arbeidende vil da knyttes til trikkenettet. Velger man å la trikken fortsette fra Tonsenhagen til Linderud, Rødtvet eller Grorud, får man et attraktivt knutepunkt for T-bane og trikk ved Grorudbanen.
Ubegrunnet motstand
Forslaget om trikk til Tonsenhagen har tidligere møtt lokal motstand, ikke minst fordi banen etter de gamle planene ville lagt beslag på populære grøntområder. Etter flere tiår med heftige diskusjoner og halvhjertet politisk vilje, er man endelig kommet frem til et forbedret forslag til forlengelse. Det vil gi en effektiv drift med svært god fremkommelighet. Trikken løftes over trafikkorken i Sinsenkrysset i egen, midtstilt trasé oppe på broen. Linjen føres videre nordover i Trondheimsveien, som er planlagt bygget ned for å gis en mer bymessig utforming. Rett før Bjerke dukker trikken ned i tunnel og kommer opp i Årvollveien. Trikken går altså utenom Bjerkekryssetog tar ikke av friområdene. Nye teknikker for bygging av støydempede spor kombinert med utslippsfri elektrisk drift og nye støysvake vogner vil gjøre trikken vesentlig mer skånsom for nærmiljøet enn dagens belastende busstrafikk.

Busskluss
I tillegg til linje 31 trafikkerer også linjene 25, 31E, 33, 59 og 60 strekningen gjennom Årvollveien og Rødbergveien. I rushtiden går det hele 31 bussavganger i hver retning, hver time. Dette tilsvarer passering av mer enn én buss i minuttet. Antall linjer og avganger er for mange og belastningene på lokalmiljøet for store. En forutsigbar bybane vil være et klokt grep for å rydde opp i kollektivtilbudet, noe som også vil gi en tryggere og mer oversiktlig skolevei for elevene på Tonsenhagen skole. Dersom trikken skal ende på Tonsenhagen, kan det skje i butt i stedet for i en plasskrevende vendesløyfe – og dagens snuplass på Tonsenhagen kan avvikles og arealet benyttes til utvikling av skolen og nærområdet.

Nye trikkelinjer åpnes kontinuerlig i byer verden over. Trikken i Gasteitz i Baskerland kom på sporet i 2008
(Foto: Nils Carl Aspenberg)








Miljømessig oppgradering
Ruter fastslår at dagens parallellkjøring med trikk og buss i Trondheimsveien nedenfor Sinsen er en dårlig løsning – både økonomisk og praktisk. Ved å erstatte busslinje 31 med trikk, får de reisende et enklere og tydeligere kollektivtilbud, og den nye skinnegangen ved Carl Berners plass blir utnyttet bedre. Linjen kan anlegges som grønn trasé med beplantninger på hele strekningen fra Carl Berners plass og oppover. Antall bussbevegelser i sentrum reduseres betraktelig, og Storgata kan enkelt utvikles fra dagens utrivelige kaosgate til en ren trikkegate tilrettelagt for fotgjengere og handel. Totalt sett vil disse endringene gi et estetisk og miljømessig løft for svært mange beboere og reisende. Dette prosjektet er med andre ord av så stor betydning for byen at det ikke kan reduseres til et spørsmål om beboerne på Tonsenhagen alene er for eller imot trikk.

Start nå!
Bybaner – eller moderne trikkelinjer – er i stadig vekst verden over. Når bybanen i Bergen åpner neste år, kommer trikken tilbake til Vestlandets hovedstad etter å ha vært nedlagt i over 40 år. Her er skepsis og motstand byttet ut med støtte og stolthet over et flott system. De aller fleste byer med trikk er vesentlig mer aktive på utviklingsfronten enn det Oslo er. Bystyret har nå sjansen til å vise at satsing på trikk er noe mer enn bare festtaler. Utbyggingen fra Sinsen og nordover må starte umiddelbart og fullføres så raskt som mulig. En kapasitetssterk trikk av høy kvalitet til Tonsenhagen – helst med forlengelse til et knutepunkt langs Grorudbanen – er en solid og langsiktig investering for byen, kollektivtrafikken og miljøet. 

Arne Harstad
Leder av Sekretariatet for bytrafikk

(Dette innlegget sto på trykk i Lokalavisen Grorud 10. desember 2009)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar