Sporveien nedlegges

1. april 2004:AS Oslo Sporveier nedlegges i dag. Dermed avsluttes en 80-årig historie på godt og vondt.

AS Oslo Sporveier har siden omorganiseringen i fjor fungert som et rent adminstrasjonsselskap. Sporvogns-, bane- og bussdriften er allerede skilt ut som selvstendige datterselskaper. Driften av verksteder og infrastruktur har frem til idag formelt sett vært underlagt administrasjonsselskapet, men vil nå bli overført til driftsselskapene.

En vemodig sporveisdirektør Trond Bjørgan meddelte idag nyheten til sine nærmeste medarbeidere. Han presiserer at ingen vil bli arbeidsledige som følge av nedleggelsen. De fleste vil bli overført til andre arbeidsoppgaver innen datterselskapene. Tellinger har vist at dette er det organisatoriske grepet som berører færrest av de ansatte i bedriften, som i fjor talte 2300 ansatte. Det er ventet at nedleggelsen vil kunne gi en årlig besparelse på rundt 36 millioner kroner.

Torsdag i forrige uke bragte vi nyheten om at det er blitt tverrpolitisk enighet om at Oslo Sporveier bør nedlegges. At det nå kan gjennomføres så raskt skyldes at alle de grep som var nødvendige for å få det til allerede er iverksatt:  -I en situasjon med mange gode ønsker og et begrenset budsjett måtte vi gjøre et valg, enten å administrere eller å gi folk et kollektivtilbud, uttaler Peter N. Myhre (FrP) i en pressemelding: -Det sier seg selv hva valget måtte bli, forteller en strålende fornøyd samferdelsbyråd.

Behovet for et administrasjonsselskap for koordinering av kollektivtransporten er imidlertid fortsatt tilstede. Nedleggelsen av Oslo Sporveier akkurat nå er snarere et resultat av akutte innsparingsbehov. Forhandlinger med Akershus fylkeskommune er allerede innledet med tanke om opprettelse av et felles administrasjonsselskap. Dette ventes å kunne være i funksjon ved årsskiftet 2007. Det nye administrasjonsselskapet vil gi passasjerene et bedre tilbud, fremholder en optimistisk nestleder i samferdsels- og miljøkomiteen, Stian Røsland (H).
Pengene skal brukes til istandsettelse av Kjelsås- og Kolsåsbanen, og sikrer også videre drift av disse banestrekningene i lang tid fremover".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar