Hvor tydelig må du ha det, Myhre?

15. april 2004:Til tross for et soleklart bystyrevedtak kan ikke samferdselsbyråden garantere Kjelsåstrikken tilbake på skinnene. -Forakt for demokratiet, mener Sekretariatet for bytrafikk.

14. april vedtok et solid flertall i Oslos bystyre at Kjelsåstrikken skal tilbake på skinnene i løpet av 2004, og at det skal øremerkes 25 millioner kroner til dette. Stort klarere kan det vel ikke sies.

Men dette er tydeligvis ikke nok for samferdselsbyråden. Sekretariatet for bytrafikk vil derfor benytte anledningen til å tilbakevise to påstander byråden fremsetter overfor Aftenpostens journalist i dag.

"Sporene er gjenasfaltert og i elendig forfatning"

Feil. Asfalten i sporene ser stygg ut, men å fjerne asfalten fra skinnene er en smal sak.
Skinnengangen er dessuten for en stor del i utmerket stand, med unntak av en kort strekning mellom Glads vei og Disen. Her må skinnegangen skiftes helt ut, slik den av og til må overalt der det ligger skinner. Denne utskiftningen kan gjøres for 4,9 millioner kroner, i følge et tilbud innhentet fra en seriøs entreprenør.

"Transportmønsteret i området er forandret"

Det er riktigere å si at transportmønsteret er tildels ødelagt. Upopulær bussdrift har gjort at mange av passasjerene har valgt bil, men over kort tid bør det være mulig å bygge opp dette markedet igjen.

Både Sporveien og byrådet har forsøkt å fremstille dagens busstilbud som bedre enn det tidligere trikketilbudet, noe som i beste fall er en grov misforståelse. Både antall avganger, sitteplasskapasitet og reisekomfort er dårligere enn da trikken gikk til Kjelsås, i tillegg til at bussene ødelegger gatelegemet og påfører beboerne på Kjelsås utslipp og svevestøv.
Myhres partifelle i FrP, Henning Holstad, presterte i bystyredebatten å uttrykke motstand mot Kjelsåstrikken fordi "de fleste på Kjelsås har bil fra før". Dersom dette representerer kunnskapsnivået blant dette partiets samferdselspolitikere, er det både komisk og uhyggelig at FrP får ha ansvaret for miljø og samferdsel i det sittende byråd. Myhre og Holstad ser tydeligvis kollektivtrafikken kun som alternativ for de som ikke har andre alternativer, noe som står i grell kontrast til nær sagt alle andre partiers ambisjoner for kollektivtrafikken.

Skal vi trekke Holstads retorikk videre, kan vi bare konstatere at nær sagt alle i befolkningen har førlige ben og føtter. Det skulle derfor ikke være nødvendig å legge til rette for samferdsel i det hele tatt...

Sekretariatet for bytrafikk konstaterer at bystyret har gitt byrådet en klar marsordre når det gjelder Kjelsåstrikken: -Få den igang!

Å motsette seg dette vil være mer alvorlig enn slenge om seg med tom retorikk. Det vil være et angrep på lokaldemokratiet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar