Den forurensende trikken og samferdselsbyråden

Buss er ingen 'grønn' erstatning for trikk (Foto: HP Lyshaug)2. april 2004:
Peter N. Myhre utroper trikken til miljøsynder. Her får du vite hvorfor argumentasjonen ikke holder mål.

I Aftenpostens aftenutgave 18. mars utroper Oslos byråd for miljø og samferdsel, Peter N. Myhre, trikken i Oslo til en stor miljøsynder. Det er ikke første gang han forsøker seg med slike påstander.

Skal man tolke Myhres påstander med kritiske briller ser det ut som olje-, kull- og kjernekraftverk i Europa utelukkende er beskjeftiget med å forsyne den vanvittig energikrevende Oslo-trikken med tilstrekkelig kraft. Selvfølgelig er virkeligheten en ganske annen.

Realiteten er at trikken i Oslo er meget energieffektiv og kun tar en liten mengde av landets samlede kraftproduksjon. Vi formoder at Myhre, som gjennom sin stilling utgjør Generalforsamlingen i AS Oslo Sporveier, er kjent med tallene Sporveien selv opererer  med hensyn til energiforbruk for de forskjellige driftsartene.

Om man tar år 2000 som utgangspunkt viser Sporveiens miljørapport at trikken i Oslo dette året brukte 19 millioner kilowattimer elektrisk kraft. T-banen brukte til sammenlikning 71 millioner kilowattimer. Årsproduksjonen for elektrisk kraft i Norge var dette året 142,8 terawattimer (142,8 milliarder kilowattimer), av dette brukte vi 123,7 terawattimer innenlands, og vi kunne som nettoeksport sende til utlandet 19 terawattimer.

Trikken best i klassen
Tilbake til året 2000; energimengden som gikk med til å forsyne trikken i Oslo med strøm dette året utgjør 0,13 promille av landets totale produksjon av elektrisk kraft, noe som ikke skulle være et oppsiktsvekkende høyt tall.

Ser man på energieffektiviteten brukte trikken 0,22 kilowattime pr. personkilometer, T-banen 0,17 kilowattime pr. personkilometer og Sporveisbussene 0,43 kilowattime pr. personkilometer. Man ser av dette at trikken er henimot dobbelt så energieffektiv som buss når samme  transportarbeid skal utføres.

Vi vet ikke om samferdselsbyråden er opptatt av logikk, men for de fleste vil det være åpenbart at buss som forbruker dobbelt så mye energi på å utføre samme transportarbeid som trikk ikke ”er best”.  Sporveisbussene brukte i år 2000 5,46 millioner liter diesel. Gjennom dette forbruket slapp de ut 14 000 tonn karbondioksid  og 141 tonn nitrogenoksyder. (Kilde; alle tall fra AS Oslo Sporveiers miljørapport 2000).

Et ikke-tema
Det er åpenbart et ikke-tema at drivstoffet som busser og biler benytter er et destillat av råolje. For å få bensin og diesel ut må det tilføres energi til råoljen. Et totalregnskap for petroleumsprodukter som  energiform vil også måtte omfatte opphenting, produksjon og transport av produktene fram til sluttforbrukeren, i vårt tilfelle busser og biler.

Til Oslos trikkebrukere er kun å si: Fortsett å bruke trikken med god samvittighet. Skal du være mer miljøvennlig må du gå eller sykle.


Kilder:AS Oslo Sporveiers miljørapport
Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar