Bystyret går for skinner

Grunn til å være glad i Glads vei: Kjelsås-trikken kommer tilbake!14. april 2004:Bystyret vedtok rullende fortau, fremkommelighetstiltak, Holmenkollbanens avganger gjennom sentrum igjen, samordnet utvikling av driftsarter og rutenett, felles organisering av kollektivtrafikken i Stor-Oslo - og gjenåpning av Kjelsåstrikken.

I løpet av 2004 er trikken tilbake på Kjelsås. Gratulerer!Viktig symbolsakGjenåpningen av Kjelsåstrikken er kanskje den viktigste symbolsaken i vedtaket, og syretesten på om politikerne virkelig mente alle gode ord fra valgkampen i fjor høst. Og det ser det nå ut til at de gjør. Arbeiderpartiet, SV, RV og KrF gikk alle inn for Venstres forslag vedrørende Kjelsåstrikken, hvilket i praksis vil si at 25 millioner kroner er øremerket til å få trikken på skinner i løpet av 2004. Det betyr igjen at det er rikelig med tid til å gjennomføre nødvendige arbeider til banen feirer sitt 70-årsjubileum den 25. september.



Stemningen som snudde
I det store bildet er det selvfølgelig alle de andre vedtakene bystyret har gjort som er visjonære. Det er bemerkelsesverdig hvordan stemningen på halvannet år har snudd når det gjelder kollektivtrafikken. Høsten 2002 sto trikken som driftsart i fare, og selv om daværende samferdselsbyråd Hilde Barstad forsikret at kollektivtrafikken var budsjettvinner, hang troverdigheten i en en svært tynn trevl av en tråd.
Det samme gjaldt sporveisadministrasjonen på Tøyen, som gjennom bevisst tallmanipulasjon og visjonsløs styring hadde lokket politikerne til å begynne en nedbygging av kollektivtrafikken.

Tiden ute for Oslo SporveierMen mens bystyret nå langt på vei har rehabilitert sin troverdighet når det gjelder kollektivtrafikkspørsmål, er tilliten i ferd med å løpe ut for Oslo Sporveier. Bystyrets vedtak medfører nemlig at man nå vil innføre en felles bestillerenhet for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus.

En god start
Driftsselskapet AS Oslo Sporvognsdrift har til nå fått fullt gjennomslag for sine visjoner om "rullende fortau", og er således et bevis for at det er mulig å snu utviklingen. Bystyret har vedtatt at det skal satses. Så får vi se om godviljen også følges opp med penger. 25 millioner kroner er en god start.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar