Nå er også Dublin en trikkeby

Dublin har valgt den franske vogntypen Citadis


 
30. juni 2004:Dublin er Irlands hovedstad, og største by med over en million innbyggere. Byen har vokst i takt med veksten i irsk økonomi, men infrastrukturen har hengt etter i utviklingen. Det vil si: Helt til 30. juni.

Luas = fart
Citadis til Dublin (Foto: Alstom)Nå har nemlig den første trikkelinjen av to åpnet for trafikk, etter at prosjekterings- og byggearbeidene har pågått siden midten av 90-tallet. Systemet har fått navnet Luas, som er et irsk ord for fart. Systemet får en "grønn" og en "rød" linje, som ikke er fysisk sammenkoplet. Det er imidlertid planer for å bygge en sporveistunnel mellom de to linjene. Vognparken på 40 enheter er felles, og består av Alstoms standardvogn Citadis, kjent fra blant annet mange franske sporveissystemer. Dublin-varianten består av tre sammenkoplede vognenheter som tilsammen er omlag 30 meter lange, og svelger 235 passasjerer. Den første vognen ble vist frem allerede for to år siden, da den internasjonale kollektivtrafikkorganisasjonen UITP arrangerte en kongress i London. Alstom har også ansvaret for vedlikeholdet av vognene, mens det er Connex som er operatør.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Grønn først
Det er den grønne linjen som har åpnet først. Store deler av linjen bruker traséen til en nedlagt jernbanelinje. Når begge linjene har åpnet, vil rutetidene være som et rullende fortau, med fem minutter mellom avgangene i rushtiden. Uten rushtid vil det være ti-minuttersrute, og kvartersrute på kvelden.
Billettsystemet er soneinndelt, med overgang mellom de to trikkelinjene. Det selges også billetter med overgang mellom buss og trikk. En enkeltbillett koster to Euro, men det er et vidt spekter av moderasjonskort. Vogner og holdeplasser er tilpasset rullestoler, mens syklister ikke er velkomne på trikken i Dublin. Heller ikke dyr, med unntak av førerhunder, er tillatt ombord.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
20 millioner reisende
Det er investert 775 millioner Euro i systemet, og man forventer 20 millioner reisende i året. På veisiden investeres det også tungt, blant annet brukes det 685 millioner Euro på en 4,5 kilometer lang veitunnel, som er ment å fjerne 9000 lastebiler fra Dublins gater.
Dublin har også tidligere hatt sporvogner i gatene. Det forrige sporveissystemet ble lagt ned i 1949. Velkommen tilbake, Dublin!

Besøk vevsiden til Luas

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar