Fornuftig tenkepause

Det finnes alternativer til Akershus-politkernes baneønsker (Ill: Sekretariatet for bytrafikk) 18. juni 2004:
Ikke noen ulykke, mener Sekretariatet for bytrafikk.



Det blir få bevilgninger til oppgradering av Kolsåsbanen i de kommende to årene, melder NRK Østlandssendingen og Asker og Bærum budstikke. Det er slett ingen ulykke for banen, så lenge den midlertidige driften kommer i gang til høsten, mener Sekretariatet for bytrafikk. Imildertid bekrefter budsjettvedtaket i fylkestinget at finansieringen av Kolsåsbanen langt fra er så sikker som politikerne har ønsket at vi skulle tro.
Akershus fylke har nylig stilt seg bak en konsulentrapport som utreder ombygging av Kolsåsbanen til såkalt bybane, det vil si til en trikkelinje med reservert trasé. Ombyggingen er anslått å koste omlag 400 millioner kroner for infrastrukturen. I tillegg til dette kommer flere hundre millioner til ny vognpark.
Et trikkenett mellom Rykkinn, Kolsås, Lysaker, Fornebu og Oslo kan ha noe for seg og bør utredes nærmere, mener Sekretariatet for bytrafikk
Opprusting av banen er påkrevet for å sikre permanent drift, men Sekretariatet for bytrafikk har tidligere påpekt at trikkealternativet ikke er eneste farbare vei, og at forslaget innholder flere svakheter med hensyn til passasjerkapasitet, hurtighet og driftskostnader. Sekretariatet for bytrafikk har kommentert at trikkealternativet vil komme gunstigst ut dersom fylket er villig til å se dette i sammenheng med utvikling av kollektivtrafikk til Fornebu. En trikkelinje til Fornebu, med forbindelse til Kolsåsbanen lang Lysakerelva, samt Oslo-forbindelse langs E18, vil økonomisk og trafikkmessig komme langt gunstigere ut enn dagens planer, der fylket ønsker seg automatbane mellom Lysaker og Fornebu, T-bane mellom Lysaker og Kolsåsbanens trasé, kombinert med trikk mellom Kolsås og Oslo via Lilleakerbanen. Så langt har politisk prestisje og manglende samarbeidsvilje mellom Akershus og Oslo ført til at dette alternativet ikke er seriøst utredet.
Så lenge Akershus ikke ønsker å se nærmere på dette alternativet, vil trafikkering av Kolsåsbanen med trevogns T-banetog, identisk med driften før nedleggelsen 1. juni i fjor, være det beste alternativet man kan by de reisende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar