Konsentrer innsatsen om storbyene!

23. juni 2004:
Forutsigbarhet og målrettet bruk er stikkord for Sekretariatet for bytrafikk sitt syn på Samferdselsdepartementets forslag til insentivordning for bedre kollektivtransport.


Her er høringsuttalelsen fra Sekretariatet for bytrafikk:
Sekretariatet for bytrafikk har med interesse lest Samferdselsdepartementets utkast til retningslinjer og den vedlagte ECON-rapporten.

Først vil vi benytte anledningen til å hilse departementets forslag velkommen. Det er på høy tid at lokale og regionale myndigheter strimuleres til og belønnes for å gjennomføre tiltak som kan styrke kollektivtrafikken og vi har følgende kommentarer:

Insentivordningen må bli forutsigbar over tid, spesielt når det gjelder de økonomiske rammene. Etter vår mening er dette viktig, ikke minst i lys av at Samferdselsdepartementet foreslår en etterskuddsvis utbetaling utfra en nærmere beskrevet nøkkel for økning av kollektivreisende eller reduksjon i biltrafikk. For å få kommuner og fylker til virkelig å satse offensivt på noe som først får effekt over tid er det viktig å bygge tillit til at midlene også finnes når effektene av tiltakene skal måles – og en eventuell gevinst fra sentrale myndigheter skal tas ut. Det er også viktig at retningslinjene for ordningen blir forutsigbare og endres i minst mulig grad når de først er vedtatt.
 
Sekretariatet for bytrafikk mener at insentiver for satsing på kollektivtrafikk skal bidra til å gjøre kollektivtrafikken konkurransedyktig slik at bilistene ikke bare føler seg tvunget til, men faktisk ønsker å reise kollektivt utfra lønnsomhets- og eller reisetidsbetraktninger. Altfor ofte ser vi at kollektivsatsinger i for stor grad baserer seg på ensidige restriktive tiltak for biltrafikken – noe som virker både irriterende og lite motiverende for de trafikantene som vi virkelig ønsker over til buss, bane og båt – nemlig matpakkebilistene.
 
Grunnen til at vi vektlegger dette aspektet i så stor grad er at Samferdselsdepartementets forslag til tiltak som skal gi forskuddsvise midler i hovedsak ser ut til å gjelde tiltak som begrenser bruk av privatbil. Erfaringer fra mange europeiske storbyer viser at forbedrede kollektivtilbud (omlegging fra buss til trikk/bane, eller en økning av frekvens) øker antall reisende og reduserer bilbruk i sterk grad, men de må komme samtidig med restriktive tiltak for biltrafikken.
 
En insentivordning for bedre kollektivtransport og redusert bilbruk bør etter Sekretariatets mening ikke smøres tynt utover til mange og tilsynelatende gode formål, men begrenses til byer/regioner hvor behovet virkelig er til stede og effektene blir størst: Oslo/Akershus, Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø.
 
Ordningen bør også gi rom støtte til tunge enkelttiltak som i utgangspunktet vil kreve vesentlige deler av midlene for et gitt år, men som i lys av kost-nytte vurderinger vil gi så store effekter at det virkelig er verd å satse på. På samme måte mener vi at ordningen også bør gi rom for å støtte flere enkelttiltak i samme by/region dersom disse tiltakene til sammen vil gi gode synergieffekter i form av økt kollektivbruk og redusert bilbruk.
 
Vi mener også at ordningen aktivt bør stimulere til ”grenseløse” tiltak. I mange tilfeller går arbeidsreiser inn til de store byene på tvers av fylkesgrenser og altfor ofte ser vi at slike grenser utgjør unødvendige barrierer for gode kollektivløsninger. Oslo/Akershus er et eksempel på dette.
 
Til slutt vil vi påpeke betydningen av at ordningen muliggjør støtte over flere år, slik at gode tiltak som krever tid for å gjennomføres også kan belønnes med midler.
 
Les høringsdokumentet på Samferdselsdepartementets nettsider

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar