Grønt lys for Kolsåsbanen

Medio november 2004 vil det igjen være mulig å ta T-banen mellom Bekkestua og Kolsås29. juni 2004:AS Oslo Sporveier har i dag sendt ut pressemelding om at Kolsåsbanen skal gjenåpne medio november.
Pressemeldingen:
AS Oslo Sporveier og Stor-Oslo Lokaltrafikk (SL) er nå enige om betingelsene for midlertidig istandsetting og drift av Kolsåsbanen ut 2005. Går alt etter planen, vil Kolsåsbanen være på skinnene igjen i midten av november.
Strekningen Bekkestua-Kolsås skal utbedres for ca. 4.4 millioner kroner. Disse midlene hentes fra Samferdselsdepartementets belønningsordning for kollektivtrafikk. Beregnet gjenoppstart av banen er satt til medio november 2004.
I tillegg er Sporveien og SL enige om garanterte trafikkintekter og tilskudd til driften som ligger på et høyere nivå enn tidligere.
-Med denne avtalen har Oslo Sporveier fått dekket sine opprinnelige krav og sikret at vi kan drifte Kolsåsbanen uten tap, sier kontraktsjef Carl Sandstad i AS Oslo Sporveier.
I avtalen mellom Sporveien og SL ligger det også at en eventuell forlengelse av avtalen må avklares innen 1. oktober 2005.
Sekretariatet for bytrafikk kommenterer:
Sekretariatet for bytrafikk gratulerer Bærums befolkning, Aksjon Drift av Kolsåsbanen (ADAK) politikere på begge sider av fylkesgrensen, samt Stor-Oslo Lokaltrafikk og AS Oslo Sporveier med enigheten.

Samtidig er det med en viss oppgitthet vi konstaterer at det vil ha kostet halvannet års trafikkstans å komme frem til denne enigheten når vognene igjen ruller vest for Bekkestua i november. Denne perioden representerer ingen ærerik periode verken for politikere eller trafikkselskaper, og har kostet dyrt i form av tapte markedsandeler, mer biltrafikk og økt politikerforakt. At samferdselsdepartementets belønningsordning brukes til å reparere skaden kan synes søkt. For hva er moralen? Ødelegg et tilbud, så vil staten finanisere reparasjonen. Likefullt stiller vi oss i rekken av dem som takker departementets prioritering, all den stund trafikantene tjener på dette.

Trafikanter og folkeaksjonen ADAK bør imidlertid ikke hvile på laurbærene. Ingen kan i dag svare på hvor lenge den midlertidige driften vil vare, og når den nødvendige oppgraderingen kan foretas. Men Kolsåsbanen kan, med jevnt vedlikehold, holdes i drift i mange år fremover. I mellomtiden bør mulige, fremtidige driftsformer vurderes. Sekretariatet for bytrafikk oppfordrer sterkt alle med interesse for Bærums kollektivtrafikk om å ikke låse seg til noen alternativer ennå. Om banen skal døpes Bærumsbanen, eller hvorvidt vognene skal lakkeres røde, grønne eller blå er totalt uinteressant før man har kommet frem til en driftsform som er optimal for trafikantene, og som kan bidra til at kollektivandelen i Bærum økes.

Potensialet er der.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar