|
Vi vet fra før at folk forsvinner når man erstatter trikk med buss; da Kjelsåstrikken forsvant for snart et år siden, fant hele 1/3 av trikkepassasjerene annet å ta seg til enn å bytte til buss. Nå begynner vi også å se resultatene av å nedlegge T-banestrekninger. Kolsåsbanens avganger mellom Kolsås og Bekkestua ble fra 1. juli byttet ut med bussavganger - kjørt av Sporveisbussene. Bussene korresponderte med banen på Bekkestua (iallfall i teorien), de dekket alle banens stasjoner og kjørte like mange avganger som før. Tellinger utført for Sekretariatet for bytrafikk i midten av august viser at antall reisende på bussene lå hele 70 prosent lavere enn hva de var på denne banestrekningen i oktober 2002. Antall påstigende på en hel dag var plutselig redusert fra 2700 til 800! |
Kanskje de uteblitte 1900 menneskene kom seg til Bekkestua på annen måte, og tok banen derfra til byen? FEIL. I morgenrushet kl. 07-09 var det ialt 300 som satt ombord på togene fra Bekkestua i august, mot 900 i fjor høst. En nedgang på 2/3 altså. Nå skal man ta i betraktning at dette ble registrert mens skolene fortsatt hadde ferie. Skolereiser har stor betydning på visse avganger, noe vi nå tydelig kan se; SLs nye busslinje 142 har for liten kapasitet til å få med seg skoleelevene. Noe som ikke er så rart, en vanlig buss rommer tross alt ikke mer enn 20 prosent i forhold til Kolsåsbanens 3 vogners tog. En brutal trafikknedgang er uansett resultatet av sommerens "tiltak". Vi spår neppe mye feil om vi anslår strekningens passasjertall i oktober 2003 til å ligge på rundt halvparten av oktober 2002. Konklusjon: Erstatt T-bane med buss, og bli kvitt halvparten av passasjerene! Fortvilet må vi stå maktesløse og betrakte denne utviklingen i kollektivtrafikken. Villet eller tilfeldig, utviklingen bidrar uansett til å forsterke folks inntrykk av et lite kundevennlig og kompetent kollektivselskap, og politikere på begge sidene av fylkesgrensen gjør hva de kan for å miste folket tillit. |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar