Buss for bane - en sikker taper

Foto: HP Lyshaug28. august 2003:
Vil du at folk skal slutte å reise kollektivt? Da
skal du bare erstatte bane med buss. Enkelt og uproblematisk blir du da kvitt minst halvparten av passasjerene.

Vi vet fra før at folk forsvinner når man erstatter trikk med buss; da Kjelsåstrikken forsvant for snart et år siden, fant hele 1/3 av trikkepassasjerene annet å ta seg til enn å bytte til buss. Nå begynner vi også å se resultatene av å nedlegge T-banestrekninger. Kolsåsbanens avganger mellom Kolsås og Bekkestua ble fra 1. juli byttet ut med bussavganger - kjørt av Sporveisbussene. Bussene korresponderte med banen på Bekkestua (iallfall i teorien), de dekket alle banens stasjoner og kjørte like mange avganger som før.

Tellinger utført for Sekretariatet for bytrafikk i midten av august viser at antall reisende på bussene lå hele 70 prosent lavere enn hva de var på denne banestrekningen i oktober 2002. Antall påstigende på en hel dag var plutselig redusert fra 2700 til 800!
Buss for bane på Kolsås den 13. august 2003. Det er ingen kamp om sitteplassene... Foto: HP Lyshaug

Kanskje de uteblitte 1900 menneskene kom seg til Bekkestua på annen måte, og tok banen derfra til byen? FEIL. I morgenrushet kl. 07-09 var det ialt 300 som satt ombord på togene fra Bekkestua i august, mot 900 i fjor høst. En nedgang på 2/3 altså.

Nå skal man ta i betraktning at dette ble registrert mens skolene fortsatt hadde ferie. Skolereiser har stor betydning på visse avganger, noe vi nå tydelig kan se; SLs nye busslinje 142 har for liten kapasitet til å få med seg skoleelevene. Noe som ikke er så rart, en vanlig buss rommer tross alt ikke mer enn 20 prosent i forhold til Kolsåsbanens 3 vogners tog.
En brutal trafikknedgang er uansett resultatet av sommerens "tiltak". Vi spår neppe mye feil om vi anslår strekningens passasjertall i oktober 2003 til å ligge på rundt halvparten av oktober 2002.

Konklusjon: Erstatt T-bane med buss, og bli kvitt halvparten av passasjerene!
Fortvilet må vi stå maktesløse og betrakte denne utviklingen i kollektivtrafikken. Villet eller tilfeldig,  utviklingen bidrar uansett til å forsterke folks inntrykk av et lite kundevennlig og kompetent kollektivselskap, og politikere på begge sidene av fylkesgrensen gjør hva de kan for å miste folket tillit.
Det er slik Kolsåsbanens kunder ønsker å reise - det viser trafikktellingene. Bildet er tatt på - foreløpig - siste driftsdag 30. juni 2003.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar