Inspirerende toner fra gårdeierne i sentrum

Skal trikken kunne svinge opp Frederiks gate i fremtiden?  Foto: HP Lyshaug27. august 2003:
Gårdeierne i Oslo ønsker trikk i Frederiks gate for å muliggjøre en sentrumsring. Sekretariatet for bytrafikk støtter tankegangen.

Et forbindelsesspor på omlag 300 meter er det som skal til for å forbinde trikkeskinnene i Drammensveien med trikkeskinnene i Kristian Augusts gate. Realiseres planene, vil det ikke bare åpne muligheten for en sentrumsring, slik gårdeierne foreslår, men også muligheten for helt nye rutekombinasjoner, samt langt større fleksibilitet ved driftsforstyrrelser. Sekretariatet for bytrafikk la for øvrig frem et liknende forslag på fagseminaret vi arrangerte i januar 2003.
Tankene til Byfolk, som organisasjonen for gårdeierne heter, følger i samme spor som Olav Thon, da han for om lag ti år siden var engasjert i få anlagt Vikatrikken, som åpnet i 1995. Også her ble det foreslått å kjøre egne vogner i en "sentrumsring" over Aker brygge. At Vika-trikken har gavnet både handelsstand og gårdeiere på Aker brygge kan det knappest råde tvil om.

Trikk i Frederiks gate? Foto (M): HP Lyshaug
Det er plass til trikk i Frederiks gate. Et forbindelsesspor vil gi fleksibilitet og mulighet for nye linjekombinasjoner, mener Sekretariatet for bytrafikk.

Når Byfolk kjemper for trikken, er de på linje med sine kremmerkolleger i andre land. Et av de dokumenterte eksemplene på at trikk og butikk hører sammen, finnes i Croydon, der omsetningen gikk i været etter at det ble anlagt en trikkelinje i den sentrale handlegaten der, på bekostning av privatbilister og parkeringsplasser. Introduksjonen av trikken har ført til at et lokalt parkeringshus er revet, og erstattet med flere butikker. Tilsvarende suksesshistorier finnes i nær sagt alle byer som har valgt å satse på trikkeløsninger. En tidlig erfaring er også gjort i Oslo, der forretningen Gunerius i Storgata opplevde markert omsetningsvekst da stoppestedet "Brugata" ble anlagt rett utenfor inngangsdøren. At også handelsstanden i Oslo nå er oppmerksom på trikkens gunstige påvirkning på kassaappartene, tyder det gledelige engasjementet som Oslo Handelsstands Forening og Næringsforeningen for Majorstuen og Bostadveien la for dagen da Homansbytrikken var truet av nedleggelse tidligere i år.

Sekretariatet for bytrafikk støtter ideen om en slik ring, men mener det ville være vel så viktig å få etablert forbindelsen av hensyn til fleksibilitet og nye rutekombinasjoner. En "ringvirkning" kan for øvrig oppnås ved å la hver trikkelinje foreta en runde i ringforbindelsen før de ledes tilbake til utgangspunktet.

Planstaben i AS Oslo Sporveier har også snust på muligheten av en forbindelse i Frederiks gate, men har samtidig signalisert at man ønsker å dirigere all trikketrafikk fra Pilestredet denne veien, og legge ned strekningen Kristian Augusts gate-Grensen-Stortorvet. Som begrunnelse har Sporveien ytret at trikken her er "i veien for bussene", en argumentasjon en skulle tro gikk av moten på 70-tallet.

Avslutningsvis kan det være på sin plass å minne om en erfaring gjort av Transport for London etter åpningen av Croydontrikken: Biler shopper ikke. Mennesker shopper - og det går mange mennesker i en trikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar