Gratulerer, Oslo!

Nydalen T-banestasjon.  Foto: HP Lyshaug20. august 2003:
Etter tre dagers prøvedrift er det klart for offisiell åpning av T-baneringen.


Nydalen stasjon. Foto: HP Lyshaug







Sekretariatet for bytrafikk slutter seg til rekken av dem som vil gratulere Oslos kollektivtreisende med et nytt, kapasitetssterkt og miljøvennlig tilbud, som vi er overbevist om vil bli brukt av mange.

Likevel er vi nødt til å helle malurt i begeret. For T-baneringen har kostet mange reisende dyrt.
I bunnen ligger - som alltid - den systematiske underfinansieringen av kollektivtrafikken. T-baneringen kan sammenliknes med en person som kjøper seg en så dyr bokhylle at han må selge bøkene for å finansiere den. Byrådet og Sporveien har blant annet lagt ned Kjelsåstrikken og Kolsåsbanen for å finansiere driften av T-baneringen, og har frarøvet minst 15.000 mennesker et anstendig kollektivtilbud. Nedleggelsen av Kjelsåstrikken rammer også T-baneringen i form av færre reisende ved overgangspunktet på Storo. I stedet for at de to driftsartene skulle tilføre hverandre passasjerer, er Kjelsåstrikken redusert til en busslinje stadig færre benytter, og som påfører bydelen økt forurensing og biltetthet, noe som skulle være stikk i strid med de gode intensjonene for å realisere T-baneringen.

Vi nøler likevel ikke med å heve glassene for T-baneringen, men champagnen har en bitter smak.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar