Trikk i Kirkeveien igjen

Ordfører Per Ditlev Simonsen gjenåpnet trikketrasé i kjente omgivelser. (Foto: HP Lyshaug)9. september 2003: 8. september kunne Oslos ordfører gjenåpne Frognertrikkens trasé over Kirkeveien og Frogner plass. -Høyre satser på trikken, sa ordføreren.
Kan vi stole på det?
Ordføreren ankommer Frogner plass (Foto: HP Lyshaug)Veterantrikk, ordfører, saks, bånd og blide mennesker: Det var den reneste idyll på Frogner plass i går ettermiddag. Og i disse valgkamptider tok ordfører Per Ditlev-Simonsen seg gjerne tid til å gjenåpne Frognertrikken. Ingen skal være i tvil om at anlegget har blitt bra. Det skulle da bare mangle, etter nesten ett års byggetid, noe som nesten må være rekord i sendrektig anleggstid. Men nå er det separat trikketrasé og holdeplasser med granitt og leskur mellom Middelthuns gate og Frogner plass.

Mindre fleksibelt
Litt malurt i begeret er det dog. Den gamle vendesløyfa på Frogner er borte, og erstattet med et overkjøringsspor i Kirkeveien. Haken ved det er at det kun er toretningsvogner - de italienske lavgulvtrikkene av type SL95 - som kan snu i et overkjøringsspor. SL95 benyttes imidlertid ikke ordinært på strekningen, da skinnegangen mellom Middelthuns gate og Majorstuen, samt over Homansby og Briskeby, ikke er godkjent for denne vogntypen. Det er altså leddvogner av type SL79 som benyttes på linje 12 - Frognertrikken - og de kan ikke benytte overkjøringssporet...

Høyre bløffer videre om kollektivtrafikksatsing
-Ingen skal være i tvil om at Høyre satser på trikken, sa ordføreren. Mon det? Ordførerene har naturligvis en mer dannet og mindre krass stil enn samferdselsbyråd Barstad, men er det større grunn til å tro Ditlev-Simonsen milde røst fremfor Barstads sarkasmer? Neppe.
Sekretariatet for bytrafikk har flere ganger påvist at byrådets "storsatsing på kollektivtrafikken" ikke eksisterer, uten at det ser ut til å gå inn på det sittende byråd. Når Ditlev-Simonsen tar Frognertrikkens fornyelse til inntekt for byrådet og Høyre, er det en bløff. Kirkeveien er riksvei, hvilket betyr at brorparten av midlene kommer fra staten, kanalisert gjennom Statens vegvesen. Dette er samme taktikk som byrådet tidligere har brukt når man har tatt T-baneringen til inntekt for egen "satsing".

Når kommer 20-trikken?
Standarden på trikketraséen i Kirkeveien kan tjene som eksempel på en fornyelse som også bør blie den øvrige del av Kirkevei-ringen til del, slik at den tungt belastede busslinje 20 kan konverteres til trikkelinje, slik trafikkgrunnlaget tilsier. Dette er en konvertering som kan skje gradvis, etterhvert som veien oppgraderes. Når får vi se ordføreren åpne 20-trikken?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar