60.000 får T-bane - minst 15.000 har mistet tilbudet

Sporveiens reklame for T-baneringen provoserer på Kjelsås og Kolsås14. august 2003:Med godt mål har Sporveien i hele sommer lovet oss at 60.000 av oss skal få T-bane den 17. august. Men hva med dem som har mistet tilbudet på grunn av T-baneringen?


Misforstå oss rett, Sekretariatet for bytrafikk støtter helhjertet opp om T-baneringprosjektet. Det er ingen tvil om at  åpningen av den første delstrekningen vil føre til at Nydalen og Storo vil bli knyttet
nærmere til sentrum, og øke disse  områdenes attraktivitet.

Like begeistret er vi ikke for måten byrådet i Oslo forsøker å fremstille T-baneringen som et produkt av en bevisst satsing  på kollektivtrafikk. Sannheten er at utbyggingen av T-baneringen for en stor del er basert på statlige midler, og således i  liten grad basert på kommunal satsing.

Det samme gjelder driften. For å finansiere driften har byrådet pålagt AS Oslo Sporveier å kutte i andre tilbud, noe som har  medført at minst 7.500 Kjelsås-beboere er frarøvet sin trikkeforbindelse, nødtørftig erstattet av et busstilbud stadig færre  bruker. Et tilsvarende antall beboere mellom Bekkestua og Kolsås har lidd samme skjebne. Byrådets såkalte ekstrasatsing på 625
millioner kroner til kollektivtrafikken har vi tidligere avslørt som bløff. Faktum er at svært få friske kroner har funnet veien fra  kommunekassen til kollektivtrafikken. Byrådets "satsing" ligger som asfalt og rust på skinnegangen til Kjelsås og Kolsås.

Sekretariatet for bytrafikk hilser T-baneringen velkommen. Men samtidighet forlanger vi en større grad av redelighet fra et byråd som håper å bli gjenvalgt til høsten. Det samme ønsket går til AS Oslo Sporveier, som i altfor stor grad har logret for nedleggingskåte politikere. Tallet 60.000 i reklamen bør nedjusteres med det store antallet reisende som det siste året har mistet sine muligheter til å velge et skinnegående og miljøvennlig reisealternativ.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar