Feilinformasjon fra byråd Myhre


2. februar 2009:Myhre måtte korrigere busstall

Våren 2008 gikk Ruter og samferdselsbyråd Peter N Myhre ut og fortalte at bussen hadde hatt en trafikkvekst på hele 7,5 % fra 2006 til 2007. I kjent stil gjorde byråden et stort nummer ut av at publikum vil ha buss og at det nå er buss det skal satses på, stikk i strid med det bystyret vedtok ved behandlingen av Kollektivmeldingen i 2004. Her bestemte nemlig politikerne som kjent at det er trikk og T-bane som er ryggraden i kollektivsystemet og at det dermed er disse driftsartene som skal prioriteres.
Se pressemeldingen fra byrådet

Se pressemeldingen fra Ruter

Etter at Sekretariatet for bytrafikk påpekte at de fremlagte tallene var gale, ved at tidligere passasjerer på SL-bussene nå var tatt med i tallene for innenbys busstrafikk, og dermed satt 1,8 millioner reiser for høyt, har Ruter gjort et stille tilbaketog og korrigert passasjertallene. Denne gang uten pressemeldinger og fanfarer.
I Ruters årsrapport for 2007 finner vi disse korrigerte tallstørrelsene:
Antall reiser
2006  2007  Endring
T-bane
64,5
66,5
3,1 %
Trikk
36,5
37,0
1,4 %
Buss
62,7
65,8
4,9 %

I Oslostatistikken finner vi følgende forklaring under tabell 7.1: Tallet for buss er tidligere oppgitt til 67,5 mill (jf Oslo-speilet nr 3-4/2008). Etter Ruters gjennomgang av trafikktallene for å unngå dobbeltregning av trafikk over bygrensen, er tallet for innenbys passasjerer redusert til 65,8 mill.
Nå er nesten 5 prosent trafikkvekst også et hyggelig tall, så hvorfor skal man jukse ved å late som om den er enda høyere? Ved å se på tilbudsøkningen på bussen og økningen i tilskuddene til bussdriften, forstår man kanskje hvorfor byråd Myhre føler situasjonen beklemt og prøver å fremstille passasjerveksten på bussen som større enn den er. For mens det har vært bortimot umulig å skaffe midler til tilbudsøkning på trikk og T-bane (eksempelvis måtte det Oslopakke 3-midler til før vi omsider fikk flere avganger på Grorudbanen fra august 2008), har det ikke manglet på midler til busstrafikken. Mens tilskuddene til T-bane og trikk faktisk gikk ned fra 2006 til 2007 økte tilskuddene til bussdriften med hele 70 % til 304 millioner slik tabellen under viser.
Offentlig tjenestekjøp
(tilskudd) MNOK
2006  2007  Endring
T-bane
222
194
- 13 %
Trikk
272
263
- 3 %
Buss
179
304
70 %

Så mens bystyret har vedtatt at trikk og T-bane skal prioriteres, bruker altså byråd Myhre pengene på buss. Sekretariatet for bytrafikk har lite til overs for en samferdselsbyråd som viser så liten interesse for å følge opp bystyrets vedtak og attpåtil må ty til talljuks for å forsvare seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar