Mer trikk nå – tiltaksplan i ti punkter


Briskebytrikken på vei fra Ullevål hageby til Aker brygge?6. februar 2009:Trafikkveksten på trikken de siste årene er en av de største suksessene i norsk kollektivtrafikk på mange år. Dessverre virker det ikke som om Ruter har umiddelbare planer om å utvikle suksessen. Heller ikke fra politisk hold er det særlig interesse å spore.
Rullende fortau og trafikkveksten på trikken de siste årene er en av de største suksessene i norsk kollektivtrafikk på mange år. Selv om Ruter har interessante langsiktige planer, synes det som om tanker om tilbudsforbedring på kort sikt er nærmest fraværende. Også fra ledende politisk hold er det liten interesse å spore.
Etter det Sekretariatet for bytrafikk erfarer, har det også gjennom 2008 vært en solid trafikkvekst på trikken. Faktisk er trafikken nå så stor at kapasiteten på enkelte strekninger er sprengt deler av dagen. Her er det behov for kapasitetsøkning i form av flere og større vogner. Samtidig har deler av nettet et for dårlig tilbud. Dette gjelder spesielt de strekningene som ved innføring av Rullende fortau høsten 2005 kun ble tilgodesett med én linje med 10 minutters rute.
En samlet og konsentrert innsats for bedring av fremkommeligheten har begynt å gi resultater i form av raskere trikk. Fortsatt er imidlertid situasjonen at trikkene mange steder blir hindret av bilkøer, røde lys og et generelt uryddig trafikkbilde. Fremkommelighetsarbeidet må derfor intensiveres.
Samtidig som det settes trykk på arbeidene med utvidelser av linjenettet, må konkrete tiltak og tilbudsforbedringer gjennomføres de nærmeste årene for å følge opp suksessen fra Rullende fortau. Fokus her må være forbedring av tilbudet i form av flere avganger, bedret fremkommelighet og bedre regularitet.
Sekretariatet for bytrafikk lanserer følgende 10-punkts tiltaksplan for iverksettelse i løpet av 2009 og 2010 for å forbedre trikketilbudet på kort sikt:
Trikk må prioriteres fremfor annen trafikk!
Trikken må få prioritet fremfor annen trafikk!

  1. Arbeidet med signalprioritering forsterkes slik at trikken er sikret automatisk grønt lys og reell prioritering i samtlige signalanlegg på nettet. Prinsippet ”null venting” legges til grunn. Driftsansvaret må tydeliggjøres og feil må rettes samme dag som de oppstår.
  2. Ved ferdigstillelse av anleggsarbeidene på Carl Berners plass (senhøsten 2009) forsterkes trikketilbudet ved at linje 13 flyttes til Trondheimsveien og frekvensen på linjene 11 og 12 økes til 10 avganger pr time i tiden 07 - 19. Ved gjenåpning av Kolsåsbanen til Jar i 2010 suppleres linje 13 med en ny linje mellom Jar (senere Bekkestua) og Jernbanetorget. Disse endringene vil gi 5 og 6 minutters rute på de fleste strekningene som i dag har 10 minutters rute.

    Bruktvogn fra Düsseldorf - noe for Oslo?
    Denne tyske leddvognen var på prøve i Oslo da den var ny.
    Nå kan brukte vogner av samme type avhjelpe vognbehovet
    i hovedstaden.
  3. Nye trikker bestilles i løpet av første halvår 2009 for snarest mulig levering, både for å starte utskifting av dagens vognpark og for å øke tilbudet. Brukt materiell anskaffes for å klare tilbudsøkningen fra høsten 2009 inntil nye vogner kan leveres. Arbeidet med å tilpasse verksted- og basefunksjoner til økt vognpark starter umiddelbart.
  4. Oppgradering av Briskebytrikken fullføres i løpet av 2010 og linjen flyttes til Skovveien for å bedre trafikkgrunnlaget, og for å få linjeføring over knutepunktet Solli plass.
  5. Briskebytrikken forlenges Majorstuen – Kirkeveien – Sognsveien – John Collets plass i løpet av 2011.
  6. Storgata etableres som ren trikkegate senest i løpet av 2010 samtidig som Brugata holdeplass utvikles til ”super-holdeplass” med plass til to vogner samtidig og overbygde ventearealer. Busslinjer flyttes til alternative traseer i Nylandsveien, Hausmannsgate og Sars gate der det etableres bussfelt.
  7. Toftes gate / Vogts gate mellom Birkelunden og Åsengata utvikles til strøksgate med trikk i reservert grønn trase i løpet av 2009 og 2010. Der det ikke er plass til separate felt for biltrafikken flyttes denne til andre gater. Areal som i dag benyttes til parkering opparbeides som sykkelfelt.
  8. Anleggsarbeidet med forlengelsen til Tonsenhagen starter i løpet av 2010.

    Bort med forsinkende førersalg!
    Bort med forsinkende salg av billetter fra førerplass!
  9. Ordningen med manuelt billettsalg fra fører avvikles og erstattes av billettsalg fra automat i løpet av 2009 for å redusere lengden på holdeplassoppholdene og den samlede reisetid, samt minimere ransrisiko.
  10. Driftsdøgnet utvides med én time på kveldstid, og nattrikken gjeninnføres i løpet av høsten 2009.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar