Oslo SV vil satse på skinnegang


10. februar 2009:
For mye av Oslos miljøpolitikk preges av halvveis gjennomførte ideer og mangel på politisk vilje, hevder Oslo SV, som nå ønsker økt satsing på trikk og T-bane i hovedstaden

Dette er hva Oslo SV sier om fremtidens satsing på kollektivtrafikk i Oslo, i en uttalelse vedtatt på Oslo SVs årsmøte 8. februar:
"Oslo skal være en skinneby. Trikk, tog og t-bane skal være det naturlig valget for de aller
fleste som reiser i og til byen. Oslos skinnegående kollektivtransport har et desperat behov for
modernisering og utvidelse. Oslo SV mener det må bygges ny tunnel gjennom sentrum både
for tog og t-bane. T-banen må forlenges til AHUS, Groruddalslinjene må knyttes sammen,
Løren må få t-banestasjon og den maksimale ventetiden for neste avgang må være ti minutter
uansett hvor du er i byen. Trikken er fremtidens transportmiddel i byen. Oslo SV vil kjøpe inn
nye trikker og starte arbeidet med å bygge ut rutenettet. Trikken må gå til Aker Sykehus og
Tonsenhagen, Fjordbytrikken må realiseres og trikken må bygges ut for å overta tunge
busslinjer slik som 20 og 37. Oslo er navet i tog-Norge både for gods og persontransport.
Utbygging av høyhastighetstog må starte med bygging av nytt dobbeltspor fra Ski til Oslo S i
fjelltunnel uten stopp. Alnabruterminalen må bli regulert og og utvikles for å fungere som
Norges fremste knutepunkt for bærekraftig godstrafikk."
Oslo SV ønsker også bilen ut av bygatene, og vil i stedet ha et levende bysentrum med butikker, kafeer, kulturtilbud og gode offentlige rom som innbyr til bruk. Bilen kan ikke bruke opp så store verdifulle arealer for fellesskapet
som den gjør i dag, mener Oslo SV, som vil ha flere gågater, torg og grøntarealer uten privatbiler innenfor
Ring 2. På sikt må byen ha et finmasket nett av gågater og bilfrie områder i hele indre by, hevder partiet i årsmøteuttalelsen, og mener at et effektivt og rimelig kollektivtransporttilbud er en forutsetning for levende bygater.
Les mer på SVs vevsider

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar