Stemoderlig behandling av Trondheimsveien

Linje 15 i lykkeligere dager. Får vi se den igjen? (Foto: HP Lyshaug)16. februar 2005:
Vi så den bli nedleggelsestruet. Vi så linje 15 forsvinne og dukke opp igjen i amputert utgave. Vi så den forsvinne igjen, og vi så tilbudet svekkes. Vi så bussene bli flere. Ikke minst har vi nå sett den trafikksterke strekningen forsømmes i kjølvannet av store ord og planer om videreutvikling. Det virker unektelig som om noen vil trikken i Trondheimsveien ondt.

Kommende lørdag, 19. februar, er det nøyaktig ett år siden linje 15 tok sin siste tur fra Disen over Grefsen og ned Trondheimsveien. Det het seg at linje 15 måtte innstilles midlertidig fordi man ikke hadde toretningsvogner nok (som isåfall måtte vendt i buttspor som linje 17) mens arbeidene med T-baneringen fordret sporbrudd ved Sinsenterrassen. Tanker om nedleggelse av linjen ble møtt med stor motstand, så sporveisstyret valgte å "bare" innstille linjen i anleggsperioden. At man i samme slengen halverte trikketilbudet i Trondheimsveien, så ikke ut til å gjøre nevneverdig inntrykk på styret, som 11. mai ifjor vedtok å ikke gjenopprette linje 15 over Sinsen ved gjenåpningen av sporet, denne gang fordi den lite strategiske vendingen (i sløyfe over Vika og tilbake over Nationaltheatret) ikke lot seg gjennomføre ved oppgraderingen (og dermed stengningen) av Stortingsgaten. Så hadde man plutselig en gjenåpnet Sinsen-Grefsen-trasé som siden sist hadde fått halvparten så mange avganger og nå kun rushtidsforbindelse mellom Storo og Sinsen/Trondheimsveien.

Den linje 15 man så forsvinne fra Trondheimsveien var allerede høsten 2002 blitt kortet av fra Majorstuen til Frogner plass grunnet oppgradering av Kirkeveien, for så å bli kortet av til Disen i andre enden, da Kjelsåstrikken ble nedlagt 22. november samme år. 12. april 2003 forsvant så linjen helt fra kartet, før den dukket opp i "amputert utgave" 26. juni, for å dekke behovet for to linjer i Trondheimsveien (legg forøvrig godt merke til at dette tilsynelatende sterke behov senere mistet all sin betydning). Den nye, avstumpede linje 15 var redusert med ca. 15 % av kjørelengde, men mistet nær 50 % av passasjerene.

Passasjerene i Trondheimsveien fikk det svært trangt da linje 15 forsvant, og allerede to måneder senere kunne man observere ekstra busser oppover den allerede sterkt trafikkerte "bussgaten", skiltet "31X". Det var tydeligvis gjort i en håndvending å spe på med busser (det være seg gamle, dårlige busser) straks kapasiteten i Trondheimsveien ble sprengt, mens det var utelukket å kjøre noen av de ledige trikkene som stod parkert kvartaler unna, i Grefsen vognhall. Forstå det den som kan. Og som om ikke dette var nok mistet Grorudbanens faste passasjerer brått sitt tilbud da tunnellen ved Hasle raste sammen. Enda flere busser måtte ut og kjøre, enda mere trafikk i Trondheimsveien. Men fikk man linje 15 tilbake? Nei.
Kamuflert 15-trikk (Foto: HP Lyshaug)
Kamuflert avgang på linje 15...

Det er ikke første gang vi har sett stemoderlig behandling av en av Oslotrikkens sterkeste strekninger. Da det ble varslet voldsomme kutt i sporveisnettet høsten 2002, var trikken i Trondheimsveien foreslått nedlagt, sammen med Kjelsås-, Homansby- og Briskebytrikken. Protestene haglet, og da de hverken klarte å stanse trikken i Trondheimsveien, over Briskeby eller Homansby, kom "plutselig" Homansby- og Sinsentrikken (i Trondheimsveien) inn på planer, fremtidsvyer og utkast til morgensdagens sporveiskart i Oslo. Samtidig fremmet man også de gamle planene om trikk videre fra Sinsen mot Bjerke og Tonsenhagen/Veitvet/Linderud. Optimismen rådet tilsynelatende. Nå er vi altså blitt vidne til at disse planene for videreutvikling av den viktige trikketraséen i Trondheimsveien ikke var verdt papiret de var skrevet på.

Hvor er vi så idag? Om 3 måneder åpnes den fornyede traséen over Nationaltheatret, og den midlertidige begrunnelsen for linje 15s innstilling løper ut. Vi har derimot ikke sett én finger bli løftet fra sporveisstyrets side for å få denne trikkelinjen tilbake på skinnene. Drøftningen av linjens gjenopprettelse ved anleggsarbeidenes slutt har vi hittil ikke sett tegn til. Vi er på finurligste vis blitt fratatt en trikkelinje, og servert argumenter som lekker som en sil.

Fra trikken nådde Sinsen i 1939 har denne strekningen vært en av de viktigste og sterkeste på sporveisnettet, trafikkert av hele tre linjer i "gamle dager". Med dagens tilbud på en suveren førsteplass blant dårligste trikketilbud i Trondheimsveien, må vi til slutten av 80-tallet for å finne annenplassen, som "kun" var avkortning av linje 1 utenom rushtiden, mens linje 7 gikk hele driftsdøgnet. Tilbudet er idag rett og slett på sitt aller, aller verste. Med  "Rullende Fortau" og tre linjer over Torshov fra kl. 7 til 19 er det et paradoks at Trondheimsveien har én linje og kvartersrute. Visjonen fra ombyggingen av Storo-Sinsen-forbindelsen tidlig på 90-tallet, med gjennomgående Kjelsåstrikk over Sinsen/Carl Berners plass er tilsynelatende blitt glemt. Glemt er også tanken om at den allerede sterke traséen ytterligere kan styrkes med realisering av planene om trikk til Bjerke og videre. Med busslinje 20 som trikk vil det være helt naturlig å knytte linjen til trikken i Trondheimsveien når den kommer ut Christian Michelsens gate på Carl Berners plass.

Det finnes kort sagt langt flere grunner, ja, grunner i det hele tatt for å satse på fortsatt trikkedrift i Trondheimsveien. Og satse gjør man ikke ved å halvere tilbudet. Dette vet sporveisstyret også. De vil bare ikke snakke om det til de har fått trikken fjernet...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar