Tredoblet trafikk på Kolsåsbanen!
1. februar 2005:
I en pressemelding datert 31.01.05 sammenligner Aksjon for drift av Kolsåsbanen (ADAK) trafikken på banens ytterstrekning (Bekkestua - Kolsås) før og etter gjenåpningen. Og tallenes tale er klar, det hersker liten tvil om hva de reisende ønsker.

Pressemelding fra Aksjon for drift av Kolsåsbanen  31.01.2005
Se også www.kolsasbanen.org

3-DOBLET TRAFIKK PÅ KOLSÅSBANEN FRA BEKKESTUA ETTER GJENÅPNING   
I artikkelen ”Bane hindret bussvekst”  (Asker & Bærum Budstikke 17. januar) får gjenåpningen av Kolsåsbanen mellom Kolsås og Bekkestua ”skylda” for at antall busspassasjer på Stor-Oslo Lokaltrafikks ruter i Asker & Bærum har gått ned.
Aksjon for drift av Kolsåsbanen mener at samfunnet må se på den totale bruk av kollektivmidler. Kanskje nedgangen i busstrafikken betyr at flere tar Kolsåsbanen i stedet? Dette betyr mindre bil- og busstrafikk inn til Oslo. Passasjertellinger viser at reduksjonen i SL’s busstrafikk har ført til en stor økning for Kolsåsbanen. Videre ser vi at selve nedleggelsen av Kolsåsbanen førte til at den totale kolletivandelen på strekningen gikk kraftig ned:
Sammenligning av tellinger fra Bekkestua i morgenrushet utført av Sekretariatet for Bytrafikk (før gjenåpning) og Oslo T-banendrift AS (etter gjenåpning) viser at trafikken med Kolsåsbanen er 3-doblet fra Bekkestua etter gjenåpningen. Dette er på grunn av passasjerene som nå kommer på fra de 7 nedlagte stasjonene mellom Kolsås-Bekkestua.  Vi mener at denne tredoblingen er gledelig, og at dette viser at t-bane helt ut til Kolsås har livets rett.



”Buss for bane” reduserte kollektivbruken med ca. 40 %
142-bussen skulle under stengningen primært fungere som matebuss til Kolsåsbanens avganger/ankomster på Bekkestua. Tellinger referert under viser at dette ikke fungerte særlig bra:  Stor-Oslo Lokaltrafikk sier at 142-bussen fraktet 750 000 passasjerer fra 1. januar tom. 21. november 2004 (10.75 måneder).  Dette er antall passasjerer begge veier, og inkluderer også passasjer mellom Bekkestua og Lysaker (som sannsynligvis ikke brukte Kolsåsbanen før nedleggelsen).  Andre ruter i distriktet hadde også en økning pga stengningen. Fra en tidligere sammenligning vet vi denne økningen utgjør maksimalt 25% av 142-bussens passasjertall. Vi kan derfor anslå at totalt 940 000 reiste med buss fordi Kolsåsbanen ble nedlagt.
Imidlertid fraktet Kolsåsbanen før nedleggelsen ca. 1,6 millioner reisende pr 10,75 måneder mellom Kolsås og Gjønnes (Tellinger fra Oslo Sporveier, oktober 2002). Dette er 660 000 flere passasjerer enn busstrafikken! Slik sett kan vi grovt anslå at kollektivbruken på strekningen gikk ned med over 40 % i perioden Kolsåsbanen mellom Kolsås og Bekkestua var nedlagt.

Lite smart nedleggelse
Disse tallene viser at eksperimentet med å legge ned Kolsåsbanens 7 ytterste stasjoner var lite vellykket. Hvis politikerne ønsker å opprettholde eller øke den totale kollektivbruken i Bærum, må t-baneløsningen helt til Kolsås også bestå i fremtiden. Kollektivreisende foretrekker t-bane!

Aksjon for drift av Kolsåsbanen
Kirsti Alvik, pressekontakt. 975 86 909
Egil Dilkestad, leder. 951 35 857

Tellinger:
1) Sekretariatet for Bytrafikk: Telling morgenrush t-bane Bekkestua 16. november 2004
2) Oslo T-banedrift AS: Tellinger morgenrush Bekkestua 8. og 9. desember 2004. Kontakt: Bjørn Rydmark
3) Oslo Sporveier: Snittellinger 2001/2002 for t-banen
4) Stor Oslo Lokaltrafikk: Informasjon fra Marianne Rieber-Mohn og Bengt Johansen 20.11.03 samt Per Thorsby 24.11.03 – Passasjerantall og økning for 151, 152, 156, 731, 732 og 733 rutene september 2002 til september 2003

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar