Sporveisstyret skuffer

Foto: HP Lyshaug11. februar 2005:
Det blir ingen utvidelser av rutetilbudet på Kjelsåstrikken i april, ei heller flere avganger i Trondheimsveien. 
Sporveien vil ikke gi de reisende på Kjelsås et kunderettet tilbud (Foto: HP Lyshaug)
Etter det Sekretariatet for bytrafikk erfarer, sa sporveisstyret på sitt møte den 3. februar nei til å legge to linjer til Kjelsås i ettermiddagsrushet. Det betyr at tilbudet til Kjelsås er halvert den tiden behovet for kapasitet er størst. Da Kjelsåstrikken gjenåpnet 22. november i fjor vakte ettermiddagstilbudet frustrasjon på Kjelsås, men det ble antatt at Sporveien ville rette opp denne svakheten i rutetilbudet ved neste ruteendring, som inntreffer 3. april. Sekretariatet for bytrafikk har grunn til å tro at det har vært vesentlig økning i antall reisende etter at triken erstattet buss, men at man fremdeles ikke har klart å bygge opp igjen markedet etter to år med uønsket busserstatning. Å innføre et markedsrettet rutetilbud i ettermiddagsrushet ville ventelig gitt ytterligere positive bidrag til passasjerstatistikken.
Heller ikke Trondheimsveien får økt trikketrafikk i april, hvilket betyr at en av trikkens viktigste traséer kun vil være trafikkert av en enkeltstående linje. Linje 15 ble nedlagt for et drøyt år siden, men skulle vurderes på nytt av Sporveisstyret når gravearbeidene som berører trikken i sentrum avsluttes, hvilket de blir i april. Det ser ikke ut til at Sporveiens administrasjon har funnet det betimelig å minne styret på dette.
Vedtaket i sporveisstyret er oppsiktsvekkende, i og med at det går klart i mot bystyrets vedtak om å satse på trikk og skinnegående transportmidler.
Les mer om saken her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar