|
Trikkebyer opererer med 11-20 kilometer i timen som gjennomsnittshastighet, hevder vegdirektør Olav Søfteland i et brev Vegdirektoratet har sendt Samferdselsdepartementet, melder Bergens Tidende. Søfteland forsøker å etablere bybanens visjon om gjennomsnittshastighet på 29 kilometer i timen som urealistisk.
Søfteland forsøker her å lede departementet på villspor. Så sakte som 11 kilometer i timen kjøres det bare i "verstingbyer", der Oslo sentrum kan være et eksempel. Vanlig reisehastighet for sporvogn ligger i Europa på rundt 20 km/t. De som er "best i klassen" kjører langt raskere enn dette.
Linje 1 i Freiburg går i 28 km/t. Dette er tradisjonell sporvei som også går gjennom de trange gatene i Altstadt. Det er fullt realistisk å anta at man også i Bergen kan oppnå en reisehastighet på rundt 30 km/t, såfremt det satses på aktiv signalpriortering. Selv i Oslo finnes det sporveisstrekninger hvor det kjøres 30 km/t. Dette gjelder eksempelvis Ekebergbanen.
Et vanlig konsept når man vurderer hastighet på sporveisnett er å skille mellom trafikk i og gjennom bykjernen. For trafikk mot byen er det ønskelig med en høyest mulig gjennomsnittshastighet. I bykjernen er trikken en tilpasset del av gatebildet for øvrig, og det viktigste her er troverdighet i forhold til rutetabellen, kombinert med tettest mulig frekvens.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar