Gaia blander kortene

14. desember 2004:
Etter årelang debatt og politisk tautrekking ser vanskelighetene med å bygge bybane i Bergen endelig til å være ryddet av veien. Forbausende nok er det kollektivtrafikkselskapet Gaia som forsøker å velte planene.

I Bergens Tidende 11. desember uttaler Gaia Trafikks administrerende direktør Arne Buanes seg entusiastisk i forhold til å trafikkere bybanestrekningen mellom sentrum og Nesttun med 25 meter lange trolleybusser. Det skal bli både billigere og bedre enn skinnebaserte løsninger, mener han.
Sporbussen i Nancy (Foto: HP Lyshaug)
Sporbussen i Nancy ser ut som en trikk, men går på gummihjul. Det medfører blant annet  stor slitasje og "grøfter" i traséen, ettersom styreskinnen gjør at bussene følger nøyaktig samme spor hele tiden.
Bussbaner ingen suksess
Det virker nesten for godt til å være sant. Og det er det også, naturligvis.
Såkalte bussbaner har vært forsøkt lansert som et alternativ til sporvei i mange år, men så langt har suksessene uteblitt. Hva skyldes dette?
Buanes glemmer å nevne en viktig faktor, nemlig at 25 meter lange busser krever mye plass. Og plass har vært en viktig faktor i den Bergenske debatten. Er det snakk om en bussbane på egen trasé, så må den bygges vesentlig bredere, og anleggskostnadene kommer da fort opp i
samme pris som det å legge ned skinner. Man kan unngå å bygge bredt på
tre forskjellige måter:
  1. Styreskinne på hver side av bussen, men man har fremdeles behov for mer plass i bredden. Konseptet er utprøvd i Adelaide i Australia og i Essen i Tyskland, uten påviselige fordeler i forhold til sporveisdrift. Slike bussbaner er også en estetisk utfordring. Etter utbygging tidlig på 90-tallet synes konseptet nå å være destinert for glemmeboken.
  2. Styreskinne i bakken, slik det gjøres i de franske byene Nancy og Caen. Et styrehjul midt under bussen følger en skinne. Infrastrukturen er komplisert, og investeringskostnadene er kun marginalt rimeligere enn kostnadene for sporveisdrift. Driftskostnadene er sannsynligvis de samme. I Caen og Nancy har man slitt med avsporinger og driftsustabilitet.
  3. Optisk eller magnetisk styring er et alternativ til en fysisk styreskinne. Prøvedrift er i gang i Rouen og Eindhoven. Konseptet er på eksperimentstadiet, og driftsstabilitet og sikkerhet er derfor vanskelig å dokumentere.
Et felles problem for alle tre alternativer er at man får konsentrert slitasje og
dype hjulspor i veidekket, noe som kan avhjelpes ved å forsterke veibanen med eksempelvis stålinnlegg...... Ingen av alternativene er heller konstruert eller tilpasset norske meteorologiske forhold.
Buanes bruker miljøvennlighet som argument for bybanen, og mener gummihjul støyer mindre enn stålhjul. Det han ikke nevner er at gummihjulbaserte kjøretøy bidrar vesentlig med svevestøv i trafikken.
Konklusjonen må derfor være at Buanes' idé er teknisk gjennomførbar, men at man i optimaliseringsprosessen kommer veldig nær den løsningen han argumenterer mot. Men det er da heller ikke så farlig om han ikke får "trikk på gummihjul", for som han selv sier til Bergens Tidende: -Det viktigste er at folk kommer frem.
Sporbussen i Essen var Mercedes' forsøk på å bygge gummihjulstrikk. Det har blitt med forsøket. (Foto: HP Lyshaug)
Sporbussen i Essen var et hyppig mål for politikere på studietur tidlig på 90-tallet. Konseptet har imidlertid ikke slått ann; systemet er plasskrevende, dyrt  og estetisk lite tiltalende.

Oppsiktsvekkende
Det kan synes oppsiktsvekkende Gaia, der kommunene eier 45 prosent av aksjene, går offentlig ut for å torpedere bybaneplanene som kommunen selv har initiert og prosjektert. Spørsmålet er heller om dette er Buanes - som tidligere har markert seg som motstander av trolleybuss - sitt desperate forsøk på å rette opp en stratgisk feilvurdering. Før Gaia ble etablert, syslet det kommunale busselskapet Bergen Sporvei med konkrete planer om et eget bybanekonsept, den såkalte "Lyntrikken". Etter at Pan og senere Gaia ble etablert, og Buanes overtok som direktør, ble planene raskt skrinlagt.
Gaias rolle burde nå være å posisjonere seg for å komme i betraktning som operatør av Bergens bybane. At man i stedet driver undergravingstaktikk overfor selskapets største aksjonær kan i stedet føre til at Gaia diskvalifiserer seg selv.
Ny trolleybuss i Bergen (Foto: HP Lyshaug)
Å erstatte trikk med trolleybuss kunne gjøres på 60-tallet fordi man ikke har den kunnskap man har i dag. Trolleybussen gjør en nyttig jobb i Bergen i dag, men noen bybane blir den ikke.

Gaia-direktør Arne Buanes er også styreleder i Transportbedriftenes Landsforening (TL), som er kollektivtrafikknæringens NHO-tilknyttede bransjeorganisasjon. Her er også AS Oslo Sporveier et av medlemmene. En skulle tro at Sporveien, som har ansvaret for tre driftsarter i Oslo, ville finne det bekymringsfullt at bransjeorganisasjonens øverste tillitsvalgte opptrer som en fiende av sporbundet transport. Hvorvidt en slik bekymring er uttrykt, vites ikke. AS Oslo Sporveiers representant i TL-styret er Viggo Johannessen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar