Enkel matematikk i Bergen

I den ekstremt suksessrike trikkebyen Strasbourg er gjennomsnittshastigheten 22 kilometer i timen - med ca 400 meter mellom holdeplassene (Foto: HP Lyshaug)27. desember 2004:Statens vegvesen regner feil.
Bybanekontoret i Bergen regner riktig.
Her er regnestykket

Statens vegvesen og vegdirektør Olav Søfteland  er på desperat klappjakt etter å få skrinlagt bybaneprosjektet i Bergen, og har i den forbindelse forsøkt å sannsynliggjøre at prosjektets planlagte gjennomsnittshastighet på 29 km/t er usannsynlig høy. Men regnestykket holder. Nøkkelordet er "holdeplassavstand", altså avstanden mellom holdeplassene.
Et tenkt tilfelle
For å illustrere betydningen av holdeplassavstander kan vi ta følgende eksempel: en 10 km lang linje med 25 holdeplasser kjøres på 30 minutter, gjennomsnittshastighet 20 km/t, gjennomsnittlig holdeplassavstand 400 meter.
Så tenker vi oss at holdeplassavstanden økes til 588 meter på hele linjen, og vi får åtte holdeplasser færre. Hver holdeplass forsinker trikken med omtrent 45 sekunder i snitt, inkludert tid for retardasjon, døråpning, avstigning, påstigning, dørlukking og akselerasjon. Den 10 km lange linjen kan nå
kjøres på 30-8*0,75=24 minutter, og gjennomsnittshastigheten er økt fra 20 til 25 km/t. Reduserer vi med ytterligere tre holdeplasser til totalt 14, blir gjennomsnittshastigheten ca 27,5 km/t.
Et eksempel fra virkeligheten
Bergenserne - og Søfteland - kan bruke Ekebergbanen som eksempel. Strekningen Jernbanetorget-Ljabru er på 8,4 kilomenter og har en reisehastighet på 28 km/t ved normal trafikk og 25,2 km/t under rushtrafikken. Gjennomsnittlig holdeplassavstand er 646 meter. Med en holdeplass mindre vil Ekebergbanen kunne kjøre ett minutt raskere, det vil si 29,6 km/t. Bybanekontorets beregning er således høyst realistisk i forhold til reisehastigheten i Oslo.

Første fase av bybanen i Bergen er nettopp 10 km lang og har 14 stopp med en holdeplassavstand på 720 meter, altså langt mellom stoppene.
Konklusjon: Det lyder plausibelt med 29 km/t.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar