|
Statens vegvesen og vegdirektør Olav Søfteland er på desperat klappjakt etter å få skrinlagt bybaneprosjektet i Bergen, og har i den forbindelse forsøkt å sannsynliggjøre at prosjektets planlagte gjennomsnittshastighet på 29 km/t er usannsynlig høy. Men regnestykket holder. Nøkkelordet er "holdeplassavstand", altså avstanden mellom holdeplassene.
Et tenkt tilfelle
For å illustrere betydningen av holdeplassavstander kan vi ta følgende eksempel: en 10 km lang linje med 25 holdeplasser kjøres på 30 minutter, gjennomsnittshastighet 20 km/t, gjennomsnittlig holdeplassavstand 400 meter.Så tenker vi oss at holdeplassavstanden økes til 588 meter på hele linjen, og vi får åtte holdeplasser færre. Hver holdeplass forsinker trikken med omtrent 45 sekunder i snitt, inkludert tid for retardasjon, døråpning, avstigning, påstigning, dørlukking og akselerasjon. Den 10 km lange linjen kan nå
kjøres på 30-8*0,75=24 minutter, og gjennomsnittshastigheten er økt fra 20 til 25 km/t. Reduserer vi med ytterligere tre holdeplasser til totalt 14, blir gjennomsnittshastigheten ca 27,5 km/t.
Et eksempel fra virkeligheten
Bergenserne - og Søfteland - kan bruke Ekebergbanen som eksempel. Strekningen Jernbanetorget-Ljabru er på 8,4 kilomenter og har en reisehastighet på 28 km/t ved normal trafikk og 25,2 km/t under rushtrafikken. Gjennomsnittlig holdeplassavstand er 646 meter. Med en holdeplass mindre vil Ekebergbanen kunne kjøre ett minutt raskere, det vil si 29,6 km/t. Bybanekontorets beregning er således høyst realistisk i forhold til reisehastigheten i Oslo.Første fase av bybanen i Bergen er nettopp 10 km lang og har 14 stopp med en holdeplassavstand på 720 meter, altså langt mellom stoppene.
Konklusjon: Det lyder plausibelt med 29 km/t.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar