Mer grensekryssende trafikk - tunge linjer fra buss til trikk

Mer grensekryssende trafikk - tunge linjer fra buss til trikk
8. desember 2004:
Befolkningsvekst og økt biltetthet har spist opp utbyggingene i veinettet. Oslopakke 3 må bli en kollektivtrafikkpakke, mener Sekretariatet for bytrafikk.


De senere år har kollektivtrafikksamarbeidet mellom Oslo og Akershus ligget på et minimum, med nedleggelsen av Kolsåsbanen og vedtaket om Fornebubanen som et foreløpig lavmål. Gjenåpningen av Kolsåsbanen gir grunn til forsiktig fremtidstro, men det er langt igjen før den samferdselspolitiske Berlin-muren mellom Oslo og Akershus er revet.
Det betaler trafikantene og miljøet dyrt for. Oslos samferdselsbyråd har vist minimal vilje til å samarbeide med sine kolleger i Akershus, til tross for at infarktet på veinettet for en stor del skyldes trafikken fra nabofylket. Det store paradokset er at de som flykter fra byen for å bosette seg "på landet" i Akershus for å puste frisk luft, er blant dem som bidrar mest til å forurense byen med biltrafikk.
Staten opprettet "Samordningsorganet for kollektivtransporten i Østlandsområdet" i januar 2004, men så langt synes dette organet ikke å ha bidratt til å få igang samarbeidet over fylkesgrensene. Kanskje ikke så rart, for et slikt samarbeid har vært forsøkt gjennomført siden 1920-tallet, så langt uten hell.
Akershus har, for å vinkle det positivt, potensiale til å bli et godt kollektivfylke. Det betyr med rene ord at oslofolk reiser 3-4 ganger mer kollektivt enn sine naboer. Oslo burde altså ha stor interesse i at akershuspendlerne kommer pr buss og bane når de krysser grensen til hovedstaden.
Et verdifullt bidrag i så måte, vil være å gi Akershustrafikken plass i gatene, uten å tilføre mer busstrafikk enn det som allerede eksisterer. Det kan gjøres ved å overføre større deler av trafikken - i tråd med kollektivmeldingen - fra buss til trikk. Konvertering av tunge busslinjer til trikkedrift vil gi økt kapasitet, økt attraktivitet, bedre luft og bedre bymiljø. Når sentrumsnære, trafikktunge linjer overføres til trikken, vil det være lettere å tillate flere SL-busser å kjøre inn i byen.
De mest nærliggende busslinjene å konvertere til trikkedrift er linjene 20 og 37, samt at det nå er på tide å realisere planene om trikkedrift til Tonsenhagen. På årsbasis vil dette spare miljøet for forbrenningen av totalt 1,3 millioner liter diesel, og svevestøv og utslipp fra omlag 2,6 millioner kjørte busskilometer.
Trikkelinje 20
20-bussen mellom Skøyen og Galgeberg er allerede delvis skinnelagt (Skøyen – Bygdøy allé, og Frogner plass - Majorstuen. Linjen kan bygges ut etappevis. En fortsettelse fra Carl Berners plass vil kunne gå over linje 21 sin trasé til Helsfyr, da dette er en mer trafikksterk strekning. Linje 21 kan eventuelt flyttes til Finnmarksgata mot Galgeberg.
Store deler av linje 20 sin trasé er definert som riksvei, og statlig finansiering må derfor kunne påregnes. En oppgradering av Kirkeveien øst for Majorstuen er i kjømda, og det burde da være naturlig å inkludere skinnelegging i oppgraderingspakken.
Sekretariatet for bytrafikk vil på et senere tidspunkt legge frem et mer detaljert forslag til hvordan prosjektet ”20-trikken” kan gjennomføres.
Linje 37 som trikk? Et realistisk prosjekt, mener Sekretariatet for bytrafikk (Foto: HP Lyshaug)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Trikkelinje 37
37-bussen mellom Nydalen og Helsfyr trafikkerer for en stor del nedlagte sporveistraséer. Dette er ikke noe argument for ikke å gjenopprette linjen med trikk, snarere tvert i mot. Da trikkelinjene ble nedlagt på 60-tallet, var dette i ”tidens ånd”, med en forestilling om at trikk var et gammeldags
fremkomstmiddel som sto i veien for privatbilen. Oljekrisen på 70-tallet, kombinert med dagens kunnskap om utslipp og miljø, har rokket ved denne forestillingen.
Også denne linjen har allerede infrastruktur tilpasset trikk. På sikt bør imidlertid trikketraseen i Biskop Gunnerus gate (igjen) legges over Grønland, da dette i langt større grad vil dekke steder folk bor, arbeider og handler. Dette kan skje samtidig med at det legges trikkespor foran den
nye Operaen i Bjørvika. Trikk 37 og 20 kan kjøres i en storsløyfe, da de møtes på Helsfyr.
Trikkelinje 15 og 17
For traseen i Trondheimsveien til Tonsenhagen foreligger det konkrete planer for sporvognsbetjening
fra begynnelsen av 1990-tallet. Linjen er foreslått i driftsopplegget i Oslopakke 2, og traseen er påbegynt med 50 meter fra Sinsen. Det vil klart gi en høyere bruks- og nytteverdi på investeringen om linjen føres fram til Linderud, med kort gangadkomst til Veitvet og Linderud T-banestasjoner.
Ovenfor nevnte prosjekter er i brevs form presentert for Akershus Fylkesting, Oslo Bystyre
Samferdselskomitéene i Akershus og Oslo, berørte ordførere i Akershus og ditto BU-ledere i Oslo. Brevet er sendt i forbindelse med den innledende behandlingen av Oslopakke 3.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar