Strupetak på feilparkeringene

Slipp trikken fram! (Foto: HP Lyshaug)4. august 2004:Nå skal det bli dyrere å sperre trikken med feilparkert bil. Sekretariatet for bytrafikk applauderer, og påpeker at et viktig skritt er tatt på veien mot en mer attraktiv kollektivtrafikk.
Feilparkering er et stort problem for Oslo-trikken. Men problemet kan løses. (Foto: HP Lyshaug)
Man sitter på trikken og er underveis til sin reises mål da vognen plutselig bremser ned og stanser utenom holdeplass. Trikken blir hindret, og kommer ikke videre. Årsaken? En feilparkert bil. Trikkeføreren tilkaller hjelpemannskap, men passasjerene blir pent nødt til å sitte og vente til hindret er fjernet. Med mindre de da tar bena fatt.

Velkjent scenario? Dessverre er ikke situasjonen så uvanlig. I 2004 - ved inngangen av juli måned - var trikken blitt hindret av hele 289 feilparkerte biler. Heldigvis ser det ut til at stemningen kan snu seg. Nå foreslår Arbeiderpartiets Rune Gerhardsen, leder i bystyrets samferdselskomité, at en feilparkering som sperrer trikken kan koste dyrt. Gerhardsen får støtte fra Oslotrikken, som mere enn gjerne ser at vi lærer av vår nabo-trikkeby Gøteborg. Gøteborgs system, som går ut på at føreren av den feilparkerte bilen blir bøtelagt i tillegg til å få regningen for alle utgifter sporveisselskapet får i forbindelse med borttauing, har vist seg svært vellykket, og antallet feilparkeringer er gått ned. Samme system ønskes nå innført i Oslo. Traséene over Briskeby (Inkognitogaten), Grünerløkka og Thereses gate er spesielt utsatt. Når en feilparkering inntreffer, forsinkes ofte berørte avgang så mye at neste avgang tar den igjen. I tillegg til punktligheten svekkes også brukervennligheten overfor passasjerene, som må sitte og vente på at en oftest tom bil må fjernes.

Sekretariatet for Bytrafikk ønsker forslaget om dyrere feilparkering hjertelig velkommen. At en trikk med opptil 137 passasjerer skal sperres og forsinkes av en bil med under ti sitteplasser er en særdeles uønsket, lite gunstig og nærmest latterlig situasjon. Skal vi ha et attraktivt og velfungerende kollektivsystem, må trafikken flyte godt og hindringer fjernes. Vi vil påpeke at trikken ikke behøver å gå på egen trasé overalt for å være effektiv og sikret mot hindringer. Trikken kan utmerket godt gå i gateplan og i blandet trafikk, sålenge man legger til rette for at hverken parkerte biler, biler i trafikk eller rødt lys i veikryss får stanse trikken. Med innskjerpede forhold for feilparkerte biler håper Sekretariatet for Bytrafikk at vi nå ser løsningen på et nesten klassisk problem for trikkedriften og at en tid med en raskere, mere attraktiv trikk er i støpeskjeen.

Vi gleder oss.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar