Kjelsåstrikken i kjømda. Hvordan blir rutetilbudet?

Arbeidene med Kjelsåbanen er igang (Foto: HP Lyshaug)27. august 2004:
Arbeidene på Kjelsåstrikkens trasé er i gang.
Busslinje 55 har snaut 3 måneder igjen av sin korte karriere (Foto: HP Lyshaug)
Snart kommer Kjelsåstrikken tilbake. Det synlige beviset er traséen mellom Glads vei og Disen, som i disse dager rives for å gi plass for nye skinner. Drøyt 500 meter skinnegang skal fornyes på denne strekningen, for øvrig er det kun mindre arbeider som utføres for å få trikken på skinnene igjen.

Det det nå knytter seg spenning til er hvilket rutetilbud Sporveien vil tilby brukerene av Kjelsåstrikken. Selv om to års busskjøring har minket kollektivandelen på Kjelsås vesentlig, vil et frekvent rutetilbud kunne bringe markedsandelen opp mot tidligere høyder.
Imidlertid er det tegn som tyder på at Byrådet, trolig godt foret med "fakta" av AS Oslo Sporveier, kun ønsker én linje med kvartersfrekvens til Kjelsås. Dette vil i såfall representere det dårligste tilbudet til Kjelsås på et halvt hundre år.

Så langt ruteplanleggingen har kommet, ser det ut til at det kan bli to linjer til Kjelsås; linjene 11 og 12. Linje 11 vil da bli en heldøgnslinje, mens linje 12 forlenges fra Disen til Kjelsås de tider av døgnet dette kan gjøres uten å sette flere vogner inn i ruta. Årsaken til at dette lar seg gjøre, er at linje 12 ellers ville få en svært lang ventetid - "reguleringstid" på sporveisjargon - på Disen, og at det naturlig nok ville oppfattes ganske så provoserende av Kjelsåsbeboerne. Opplegget har imidlertid en stor svakhet, da linje 12 ikke vil kunne trafikkere Kjelsås i ettermiddagsrushet mellom 14.00 og 18.00, kanskje i det tidspunktet vognene behøves som mest. Ingenting er imidlertid avgjort ennå.

Opposisjonspolitikerne er imidlertid oppmerksom på hva som kan skje, og SV-politiker Hans-Petter Aas har bedt byrådet orientere om hvilket rutetilbud man ser for seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar