Sporvogn som olympisk gren

Fullføring av trikkenettet ble en olympisk øvelse for Athen (Foto: Arne Sommer)5. august 2004:
19. juli meldte Athen seg på en stadig voksende rekke av trikkebyer i Europa.
Det nye trikkenettet er nå på 26 kilometer og har 47 holdeplasser. Linjen forbinder sentrumsområdet med de sydlige forstedene Faliron og Glyfada. Linjen trafikkeres døgnet rundt, og prognosene tilsier 80.000 reisende i døgnet. Det er 44 år siden Athen sist hadde skinnegående kollektivtrafikk i gatene. Et stadig mer dramatisk trafikkaos har banet vei for trikken, samtidig som byen med omlag fem millioner innbyggere også har bygget t-bane.
Tilbakeblikk
Etter andre verdenskrig var kollektivtrafikken i Athen - som nær sagt alt annet - i ruiner. Buss- og drosjetilbudet var utradert, trikkenettet var nedslitt, i likhet med jernbanen mellom Athen og havnebyen Pireus. Det mest forutsigbare transportmidlet var apostlenes hester.
For å avhjelpe situasjonen inviterte myndighetene private operatører til å starte opp bussdrift, noe som i løpet av få år førte til en intens krangel mellom operatørene om å få kjøre de mest lukrative rutene. Dette var en uholdbar situasjon, som førte til opprettelsen av et offentlig koordinerende organ - KTEL - for bussdriften. I tråd med tidsånden ble det ikke satset på trikken, og i 1961 var så godt som alle trikkelinjer i Athen og Pireus erstattet av diesel- og trolleybusser. En forstadsbane holdt det gående i Pireus helt til 1977, før også denne ble bussifisert.
I løpet av 70-årene var det opplagt at noe måtte gjøres med Athens trafikkbilde. Bussene kunne ikke ta unna for trafikken, og var dessuten fanget i en stadig økende skare av privatbiler. Fra 1965 til 1983 falt antall passasjerer fra 973 til 510 millioner. Kollektivtrafikken var blitt redusert til et ineffektiv og lite attraktivt tilbud for befolkningen.
Det første steget for å bedre kvaliteten var nasjonalisering av de private kollektivselskapene. Kollektivtrafikken ble samlet i selskapene ILPAP  for trolleybussdrift, ISAP for trikk og forstadsbane, samt EAS som busselskap. Frem til 1985 hadde ISAP også ansvaret for planlegging og prosjektering av den kommende t-banen. Fra 1991 er det Attiko Metro som har hatt ansvaret.
Athens andre T-banenett åpnet i 2000. To linjer er i drift, og frakter daglig 550.000 reisende. I følge driftsselskapets egne beregninger har t-banen bidratt til å fjerne 70.000 privatbiler fra Athens overfylte gater. Nettet er kun på 17 kilometer, men vil i løpet av nær fremtid utvides i alle retninger med totalt 14 kilometer. I tillegg reiser daglig 415.000 passasjerer med metroen mellom Athen og Pireus. Linjen er Athens eldste form for kollektivtrafikk, med mer enn 130 års historie.
Athens bussnett består av omlag 300 linjer der 1800 busser kjører 13.500 daglige avganger med 1.300.000 passasjerer. I tillegg kommer 21 trolleybusslinjer med 400 kjøretøyer og 220.000 reisende pr dag.
Grekerne ønsker trikken velkommen (Foto: Tramsa)
Trikken
Gate før og etter trikk. (Illustrasjon: Tramsa)Operativselskapet Tramsa fremhever kompatiblitet med fotgjengere og byestetikk blant årsakene til å velge trikk fremfor andre transportalternativer. Trikken kjører på egen trasé og har signalprioritering i kryss. Vognparken er levert av italienske Ansaldo, og er i slekt med vognene som snart skal leveres til Göteborg, og som i et drøyt år har vært i drift i Milano.
I følge mediene har trikken fått en overstrømmende velkomst i den greske hovedstaden. Folk har strømmet til vognene, men systemet har slitt med enkelte barnesykdommer. I løpet av de første tre driftstimene ble det i følge driftsselskapet transportert 20.000 passasjerer. Problemene i oppstarten kan i stor grad relateres til kort innkjøringsperiode. Det har vært knyttet stort press og mye prestisje til å få trikker og skinnegang operativt innen Olympiaden går av stabelen mellom 13. og 29. august. Trikken vil spille en viktig rolle i å bringe publikum mellom de ulike OL-Vognhallen ligger på et gammelt flyfelt (Foto: Arne Sommer)anleggene, men det var lenge usikkert hvorvidt man ville bli klare til denne tiden. I følge myndighetene skyldes store deler av forsinkelsene juridiske kalamiteter med lokale grunneiere. Det har også vært beskyldninger om dårlig ledelse, og store deler av organisasjonen ble derfor skiftet ut mot slutten av prosjektet, samtidig som anleggsarbeidene har pågått døgnet rundt.
De nye vognene er levert av Ansaldo, og har likhetstrekk med vognene som snart kommer til Göteborg (Foto: Arne Sommer)
Lenke til Athen-trikkens vevside
Lenke til Athen-metroens vevside

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar