Flere busser til Groruddalen!

Flere busser til Groruddølene er en mulighet (Foto: HP Lyshaug)27. august 2004:
Fullstappede busser er tilbudet til frustrerte reisende mens Grorudbanen står. Trikkelinje 15 kan frigjøre kapasitet til erstatningsbussene.
Enkle tiltak kan bedre busskapasiteten for Groruddølene (Foto: HP Lyshaug)
I trekvart år, siden 19. februar i år, har trikkelinje 15 vært innstilt. Linjen trafikkerte strekningen Majorstuen - Frogner - Aker brygge - Trondheimsveien - Carl Berner - Disen (Kjelsås). Sporveisledelsen har hevdet at det ikke har vært behov for denne linjen i Trondheimsveien, samtidig som man har pøst på med busser i det man har kalt linje 31X i samme trasé, til og med med samme avgangstider som linje 15. Observasjoner gjort av Sekretariatet for bytrafikk indikerer at majoriteten av de reisende med 31X er tidligere trikkepassasjerer, det vil si personer som går av bussen før Sinsenkrysset.

Etter at Grorudbanen ble sperret av ras tidligere i år har banens passasjerer vært henvist til erstatningsbusser fra Tøyen mot Grorud og Vestli. Totalt 16 leddbusser skal nå gjøre samme arbeid som Grorudbanen, hvilket kapasitetsmessig er en tilnærmet umulig oppgave. Sporveien har imidlertid ikke vist imponerende improvisasjonsevne når det gjelder å tilby de reisende erstatningstilbud.

Busskapasiteten kan nemlig bedres ved å frigjøre vogner og sjåfører fra busslinje 31X. Dette kan gjøres ved å gjenopprette trikkelinje 15. Oslotrikken har for tiden ledig kapasitet både når det gjelder vogner og mannskap, i motsetning til anstrengte busskapasiteten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar