Kolsåsbanen og Briskebytrikken

Fra Homansby til Kolsåsbanen? Foto: HP Lyshaug24. juni 2003:
Sporveien vil fremdeles legge ned Briskeby- og Homansbytrikken. Finnes beviset på Kolsåsbanen?
AS Oslo Sporveier og Akershus fylkeskommune er enige om Kolsåsbanens skjebne. Akershus skal leie banen, og på sikt omstille driften til trikkedrift. I Asker og Bærums budstikke kan vi i dag lese at det vil gå erstatningsbuss fra 1. juli og frem til årsskiftet, og at Akershus vi kjøre trikk på banen fra 1. januar 2004.
 

Vi har tidligere påpekt at ingenting tilsier at trafikken på Kolsåsbanen skal opphøre - midlertidig eller ikke - fra 1. juli i år. Verken banens tekniske tilstand eller formelle krav til driftstillatelse gir en deadline da. Hvorfor ønsker man da en driftspause, som kun tjener til å skape passasjerflukt fra banen?

Årsaken er enkel hvis man ser kollektivtrafikken i Oslo og Akershus under ett. AS Oslo Sporveier forsøkte tidligere i år å legge ned Homansby- og Briskebylinjen, men mislyktes fordi Oslos byråd etter massivt opinionspress bevilget 8 millioner kroner til drift ut året. Det betyr likevel ikke at Sporveien har gitt opp sine planer. I det stille fortsetter arbeidet - mot folkeviljen.

Det vil derfor forbause oss lite dersom Sporveien i løpet av høsten igjen vil foreslå nedleggelse av disse strekningene. Den vognparken man da frigjør vil kunne benyttes på Kolsåsbanen. Resultatet er at befolkningen på Majorstuen, Briskeby og Homansby får rasert kollektivtilbudet, og at brukerne av Kolsåsbanen får en 11 minutter tregere forbindelse til Oslo enn det de har i dag - før bussene overtar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar