En unødvendig trafikkstans

Foto: H. Sartz18. juni 2003:
AS Oslo Sporveier har nå bekreftet stans i trafikken på Kolsåsbanen vest for Bekkestua fra 1. juli. Unødvendig, mener Sekretariatet for bytrafikk.

På fagseminaret "Baner i Bærum - grenseløs kommunikasjon eller barriere på bygrensen", som Sekretariatet for bytrafikk arrangerte på Bekkestua i går, kom det frem at trafikkstansen er fremtvunget av Sporveiens planstab som et pressmiddel for å få enighet i forhandlingene med Akershus. Sporveien og Akershus fylkeskommune har siden april vært sterkt uenighe i hvor mye Akershus skal betale for driften av Kolsåsbanen. De siste dagene vært det vært progresjon i forhandlingene, og det forventes nå at partene kommer til enighet.

Bløff om driftstillatelse

Et pressmiddel Sporveien har brukt, har vært trusselen om å ikke søke fornyelse av driftstillatelsen for Kolsåsbanen. Alle nåværende driftstillatelser for banenettet utløper 30. juni, og må fornyes etter søknad til Statens Jernbanetilsynet.
Trusselen er fremført skriftlig i et brev til Akershus fylkeskommune datert 28. april, og  undertegnet av Sporveiens plandirektør Tore Kåss og stabsdirektør Viggo Johannessen.

Villedete politikere?

På seminaret kom det også frem at Akershus-politikerne følte seg tydelig villedet om hvorfor Sporveien ønsket å innstille trafikken på banen. Under den avsluttende paneldebatten uttrykte varaordfører Hildur Horn Øien stor forbauselse da det kom frem at driftspausen frem mot 18. august ikke er planlagt benyttet til vedlikehold og opprusting av banen.

1. juli ingen nødvendig deadline

Under sitt innlegg uttalte Hans-Petter Lyshaug fra Sekretariatet for bytrafikk at det ikke finnes noen gode grunner til å innstille trafikken fra 1. juli. Banens tekniske tilstand tilsier at Sporveien ved jevnt vedlikehold kan fortsette driften i årevis fremover, mens banens videre skjebne utredes. En "midlertidig nedleggelse" som strekker seg over flere år vil sannsynligvis resultere i permanent asfaltering av strekningen, konkluderte Lyshaug.

Ingenting å spare

Det ble også presentert tall som viser at Sporveien har lite å hente økonomisk på en nedleggelse. Man sparer kostnadene til driften av ett T-banetog, noe som på årsbasis beløper seg til omlag 2 millioner kroner. Til gjengjeld mister man ca 10 millioner kroner i driftstilskudd, taper billettinntekter, og pådrar seg utgifter til erstatningsbusser mellom Kolsås i Bekkestua frem til 18. august.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar