Stadig flere reiste med trikk i 2002

18. februar 2003:
Når tre millioner færre reiser med T-bane og buss, hvorfor forteller da ikke sporveisdirektøren om en driftsart med nær 14 prosent vekst?

162 millioner reiser ble foretatt med T-bane, buss og trikk i fjor, tre millioner færre enn året før. For første gang på mange år peker kurven nedover. I Østlandssendingen mandag 17. januar antydet Sporveiens administrerende direktør Trond Bjørgan at det er de lave bensinprisene som har skylden.

Det er sant at bensinprisene har ikke utviklet seg i takt med kollektivtakstene de siste tjue åra. Det har blitt stadig billigere å kjøre bil. Men i samme Østlandssending avviser TØI Sporveiens forklaring. Fjoråret kunne ikke by på plutselige hopp i antall passeringer i bomringen. Hva er da årsaken til nedgangen?
Ryggproblemer
Sporveien ynder å presentere T-banen som kollektivtrafikkens ryggrad. Nå ligger kollektivsystemet med brukken rygg, et nedslitt T-banesystem som ennå ikke har kommet på fote etter tiår med akselererende vedlikeholdsetterslep. Alle fagre ord om MetrOslo til tross, Oslos T-banesystem vil måtte oppgraderes i stort monn for igjen å bli et presist og pålitelig våpen i kampen om passasjerene. Og selv ikke samferdelsbyråd Hilde Barstads påstand om at 99 nye T-banevogner er på vei hjelper, så lenge den selvsamme Barstad ennå ikke har ytt en krone til å finansiere det planlagte vogninnkjøpet.

Sporveiens mantra for forbedring er for tiden T-baneringen. Når halvparten åpner høsten 2003 skal alt bli så mye bedre. Vi ønsker forbindelsen velkommen, men stiller oss mer skeptisk til at den skal "redde" kollektivtrafikken, så lenge Sporveien for tiden gjør hva den kan for å pådra seg trafikk- og inntektstap andre steder.
Trikken vinner - bare ikke over Sporveien
Da er vi ved trikken igjen. Kjelsåstrikken, som ville være en viktig tilførselsåre for å skaffe T-baneringen passasjerer, har allerede måttet se seg tvangsnedlagt fra Disen og nordover. Nå ligger den der, stiplet av asfalt, og venter på bedre tider, mens Sporveien ødsler mer enn én million kroner i måneden på en erstatningsbuss ingen ønsker og stadig færre benytter. I disse nedleggingstider passer det kanskje sporveisledelsen og byens politiske ledelse dårlig at den eneste driftsarten som faktisk kan vise til positive trafikktall i fjor, det var trikken. Det ble foretatt nesten 14 prosent flere reiser med trikken i fjor enn i forhold til året før. Det burde Sporveien være stolt av, og kommunisere åpent.
Busslinje 37 Helsfyr - Kjelsås burde være en soleklar kandidat for konvertering til trikkedrift - og nærmest garantert ytterligere trafikkvekst.
Foto: HP Lyshaug 
Sats på sporvogn!
Skal kollektivtrafikken oppnå sitt ambisiøse, men nødvendige mål om å ta fremtidens trafikkvekst, må Sporveien innse at man må satse på en transportform som er effektiv, kapasitetssterk og miljøvennlig - og som folk faktisk vil ha. Da er trikken svaret. Trikkeboomen herjer i Europa og USA, og trafikktallene overstiger de mest optimistiske prognoser. Trikkifiserte busslinjer oppnår 25 - 40% trafikkvekst - så å si over natten.

Er noe slikt urealistisk i Oslo? Slett ikke. Tunge busslinjer som 20 og 37 burde vært skinnelagt for lengst. Hvis Sporveien kan få med seg politikerne på slike investeringer, vil de se at trafikkstatistikken snart vil bli hyggelig lesning.

post@bytrafikk.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar