Slutt for trikk til Majorstuen?

Sporveisdriften gjennom Stortingsgaten og over Briskeby nedlegges - midlertidig? Trikken over Homansby er vedtatt nedlagt fra 12. april. Trikken i Kirkeveien er innstilt på grunn av anleggsarbeider. Majorstuen vil snart være uten forbindelse med sporvognsnettet!

Stortinget skal bygge nye lokaler ved Wessels plass, med byggestart i løpet av våren 2003. På grunn av byggearbeidene må traséen gjennom Stortingsgaten derfor stenges. I stedet vil alle linjer gå over Aker brygge. Dette medfører i så fall et problem for Oslo Sporveier; hvis det skal kjøres trikk til Majorstuen fra Frogner, må vognene kunne fortsette fra Majorstuen og ned Bogstadveien på grunn av manglende snumuligheter på Majorstuen. Vognene kan ikke fortsette over Briskeby, da vil de igjen møte det stengte sporet på Wessels plass. Og ned over Homansby kan vognene heller ikke kjøre, denne strekningen skal sporveisledelsen nemlig legge ned fra og med 12. april 2003. Stengingen av Wessels plass vil vare til desember 2003, altså rundt 8 måneder.

En midlertidig gjenåpning av linjen over Homansby for å løse situasjonen virker ikke ideologisk akseptabel for Sporveien. Denne strekningen ønsker Sporveien å legge ned fra 12. april, uten innføring av erstatningsbuss.

I stedet går sporveisledelsen inn for at det kjøres buss for sporvogn fra Bussterminalen via Nationaltheatret og Briskeby til Majorstuen.
Det er linje 11 som i dag kjøres over Homansby. Denne linjen trafikkerer for tiden strekningen Disen - Torshov - Stortorvet - Homansby - Majorstuen. På Majorstuen er linjen normalt koblet med linjene til/fra Frogner. Linje 11 har svært mange reisende mellom Majorstuen og Stortorvet, og er en naturlig forbindelse for studenter og ansatte til Høyskolesenteret når man kommer fra vestsiden av byen.

Det er et paradoks at linjen over Homansby nå legges ned. I 2002 ble det gjort store investeringer på strekningen. Det er lagt ny kurve og nytt spor inn i Hegdehaugsveien fra Parkveien, nytt omfattende
sporvekselarrangement i krysset Bogstadveien-Holtegata og det er hengt opp ny, dobbel kjøreledning.

Sekretariatet for bytrafikk mener nedleggelsen er et dramatisk og unødvendig kutt i byens kollektivtilbud. Strekningen er i relativt god stand, det er gjort store investeringer, den har mange reisende og innebærer en viktig
forbindelse for reisende fra Frogner og Majorstuen til områdene Bogstadveien, Hegdehaugsveien, Høyskolesenteret og Stortorvet. Nedleggelsen vil ramme mange mennesker, kanskje spesielt handelsstanden.
Parkeringsmulighetene og trafikktettheten er allerede sprengt, og nedleggelsen av trikken vil  innebære færre kunder for butikkene og en forslumming av området på grunn av økt biltrafikk.
Vi mener sporveisledelsens holdning til trikk gjenspeiler seg i vedtaket om å kjøre buss for sporvogn over Briskeby så lenge Wessels plass er stengt. At trikken over Homansby nedlegges er i seg selv svært kontroversielt i en tid der satsing på kollektivtrafikk er slagordet fra både kommune- og stortingspolitikere. At strekningen heller ikke kan benyttes når man mangler snumuligheter på Majorstuen viser bare hvor massiv holdningen er mot trikk
hos administrasjonen ved Oslo Sporveier. Å benytte linjen vil ikke bety noen form for økte kostnader, og det vil ikke være nødvendig med noen spesielle oppgraderinger. Likevel vil sporveisledelsen at deres passasjerer skal ta omstigning til buss, med de ubehageligheter en slik løsning alltid innebærer. Dette til tross for at alle ekstra kostnader som Sporveien måtte ha når Wessels plass stenger er dekket av Stortingets utbyggingsprosjekt.

Sekretariatet for bytrafikk vil oppfordre byens politiske ledelse til å tenke gjennom hvorvidt byen er tjent med en sporveisledelse som åpenbart har ideologiske motforestillinger mot moderne, miljøvennlig kollektivtrafikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar