Bydelsutvalg-flertall for å få trikken tilbake

Torsdag 6. februar 2003 drøftet bydelsutvalget i Bydel Grefsen – Kjelsås hvorvidt man ønsker Kjelsåstrikken tilbake. Flertallet ønsker det.

Ouverturen til bydelsutvalgets debatt kom i ”åpen halvtime”, der det er fritt frem for privatpersoner og organisasjoner å fremføre sine saker overfor bydelsutvalget. Det bør være liten tvil om hva som opptar folk på Kjelsås for tiden. Et overveldende flertall av innleggene dreide seg om trikken, og alle konkluderte med det samme: Trikken må tilbake på skinnene.
Deretter var det bydelsutvalgets tur. Det kom aldri frem noen gode argumenter mot trikken, tvert i mot kom det nok som en overraskelse for de fleste at Kristelig Folkepartis representant, Gunnar Rein Olsen, gikk hen og stemte mot forslaget til vedtak, etter å ha levert flere innlegg og replikker som alle konkluderte med et nølende ”ja” til trikk. Olsen etterlyste en folkeaksjon for Kjelsåstrikken. Dersom det er opp til de fremmøtte på tilhørerbenken, burde det ikke være noen tvil om at folkeaksjonen kommer.

Det lokale partilaget til Høyre er åpenbart splittet i saken, for selv om Høyres representant i miljø-, plan- og samferdselskomiteen gikk inn for vedtaket om trikk, valgte bydelsutvalgets leder, Egil Ihlen fra Høyre, å stemme mot sammen med de to andre Høyre-representantene i bydelsutvalget.

Representantene fra Arbeiderpartiet, SV, Venstre og Fremskrittspartiet stemte for vedtaket, som lyder:

"BU ber byrådet i Oslo om snarest å sørge for at midler blir stilt til rådighet slik at Oslo Sporveier kan fullføre det allerede godt påbegynte arbeidet med opprustning av sporvognsstrekningen Storo - Kjelsås og at Kjelsåstrikken snarest mulig settes i drift igjen."

Sekretariatet for bytrafikk uttrykker overraskelse over at det er mulig å stemme mot et slikt vedtak, ettersom det nå skulle være vel dokumentert at det ikke finnes rasjonelle begrunnelser for å legge ned Kjelsåstrikken, men at en nedleggelse fører til lavere kollektivandel, økt biltrafikk og større miljøproblemer og forverret trafikksikkerhet. Når H- og KrF-representantene stemmer mot, må dette i beste fall skyldes utilstrekkelig informasjon, i verste fall en kynisk og egoistisk holdning til innbyggerne i den bydelen de representerer. Skulle disse representantene påberobe seg manglende informasjon, er de velkommen til å finne den her på

www.bytrafikk.no.
Link til Bydel Kjelsås-Grefsen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar