Oppskriftsmessig skepsis...Som vanlig er, var det også i Phoenix stor skepsis til trikkelinjen før åpningen. Ikke minst var lokale næringsdrivende engstelige for å tape inntekter: På kort sikt på grunn av anleggsarbeid, på lang sikt på grunn av bortfall av parkeringsplasser.
...og entusiasmeSå langt er all skepsis gjort til skamme. Valley Metro, som driver linjen, melder at tallene for den første måneden med ordinær drift slår alle prognoser. Selskapet hadde regnet med 26.000 reisende pr dag, mens passasjerstatistikken viser et gjennomsnitt på mer enn 30.000 reisende pr arbeidsdag. Tallene for lørdager ligger på drøyt 31.000 reisende, og snaut 24.000 på søndager.
Selskapets styreformann Tom Simplot er gledelig overrasket over tallene, men håper likevel på fortsatt økning etterhvert som det nye kollektivtilbudet "setter seg". Selskapet håper reisetallene vil gjøre det enklere å få aksept for videre utvidelse av tilbudet. Arbeidet er i gang med en forlengelse som skal åpne i 2012, og en ny linje er planlagt åpnet i 2019.
Næringslivet jublerOgså det lokale næringslivet omfavner nå trikkelinjen, etter tidligere å ha uttrykt stor skepsis til at det offentlige har investert 1,4 milliarder dollar i prosjektet. Nå har stemningen snudd, og nettstedet azcentral.com melder at det pågår heftig lobbyvirksomhet blant de næringsdrivende for å sikre at nettopp de får butikklokaler rett ved den nye trikkelinjen.
Tankevekker for planleggere?Sekretariatet for bytrafikk slår fast at historien om Valley Metro ikke er ulik historien til andre sporveisutbygginger de senere årene. Tvärrbanan i Stockholm, trikkenettet i Strasbourg, trikken i Croydon - bare for å nevne noen - har alle gått gjennom fasene fra sterk skepsis til suksess og omfavnelse. Bybanen i Bergen er ennå ikke åpnet, men den samme utviklingen kan allerede leses der: Stemningen har snudd til det positive. Det burde være en tankevekker for planleggere, beslutningstakere og media når man diskuterer nye sporveisforbindelser. Forutsatt at trafikkgrunnlaget finnes, er trikk synonymt med suksess. |
Fakta om Valley MetroValley Metro er på 32 kilometer, og kostet 1,4 milliarder å bygge. Traséen er for en for en stor del på reservert område i gateplan, og det er 27 holdeplasser. Gjennomsnittsfart 40 km/h,
Vognparken består av 50 vogner levert av det japanske firmaet Kinki Sharyo, og har 70 prosent lavgulv, passasjerkapasitet på 212, inkludert 66 sitteplasser. Phoenix har også tidligere vært sporveisby, fra 1887 til 1948. |
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar