Trikken borte fra Trondheimsveien


17. juli 2005:
Sporutskifting i Trondheimsveien truer trikken.
I september og oktober 2005 skal, etter det Sekretariatet for bytrafikk erfarer, trikkesporet mellom Hausmanns gate og Lakkegata skole skiftes ut. I den delen av traséen som ligger i Storgata vil trikketrafikken bli opprettholdt på enkeltspor, men i Trondheimsveien mener Sporveien at dette vil gi for store problemer for busstrafikken, og velger å innstille trikketrafikken i perioden.

Sekretariatet for bytrafikk har tidligere påpekt Sporveiens motstand mot å gi trikken prioritet i Trondheimsveien, der traséen deles med flere, tunge busslinjer. Traséen er en åpenbar kandidat for "Rullende fortau", i tråd med bystyrets vedtak, men Sporveien forsøker i det lenste å unngå at dette gjennomføres. Ved ruteskiftet til høsten vil Grünerløkka bli trafikkert av tre linjer, mens Trondheimsveien fremdeles vil måtte nøye seg med én linje (når ikke trafikken legges ned på grunn av vedlikehold).

Årsaken til dette skyldes T-baneringen, som åpner høsten 2006. Sporveien nærer åpenbart en angst for at trikken skal stjele passasjerer fra T-banen mellom Sinsen og Carl Berners plass. Dette er tilsvarende argumentasjonen som i sin tid ble brukt for å legge ned Kjelsåstrikken. I virkeligheten utfyller de to driftsartene hverandre, og dersom trikken i tillegg forlenges mot Aker sykehus, Årvoll og Tonsenhagen, vil effekten ytterligere forsterkes. Men busslobbyen står sterkt i Sporveien.

Trondheimsveien er en tung busstrasé, og dette sliter hardt på trikkesporet. Traséen som nå skal fornyes, fikk nye spor så sent som i 1997. Argumentene er derfor sterke for å la trikken få råde Trondheimsveien alene, for å forlenge traséen, og for å la busslinjer som ikke kan overtas av trikk få nye traséer mot sentrum.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar