Sett i gang, Øverland!

Snart blir det Rullende fortau over hele trikkenettet (Foto: HP Lyshaug)30. mai 2005:
Byen går en spennende trikkehøst i møte! Slik oppsummerer vi bystyrets klarsignal for Rullende fortau over hele trikkenettet.

Som ventet ga bystyret i sitt møte den 25. mai klarsignal til å innføre konseptet rullende fortau på hele trikkenettet fra høsten 2005 og bevilget de nødvendige 8 millioner dette koster resten av året. Ser vi bort fra uenigheten om oppstartstidspunktet, er det gledelig å registrere at tanken om økt frekvens på trikkenettet nå høster tilslutning fra alle politiske partier i bystyret.
Fra ruteendringen 3.oktober kan ikke minst passasjerene i Trondheimsveien og til Kjelsås se frem til et bedre tilbud. Bystyrets vedtak inneholder nemlig også et klart pålegg til byrådet og Oslo Sporveier om å øke frekvensen til Kjelsås, mens Trondheimsveien er en av de strekninger der vi nå kan forvente å se trikken hvert 5. minutt.

Solen skinner på Oslotrikken, her på fornyet trasé i Drammensveien (Foto: HP Lyshaug)

Solid innsats av Oslotrikken!

Det er grunn til å gi honnør til Oslotrikkens ansatte og ledelse for det arbeid som er gjort så langt med å bedre byens trikketilbud. Bystyrets vedtak viser at det nytter å ha visjoner og planer som strekker seg lenger enn kortsiktige budsjettbalanser. Vi har ikke vært spesielt godt vant med dette fra Sporveiens side de siste årene.  Det er derfor desto bedre at det nettopp er et av Sporveiens egne driftsselskaper som viser vei og tar føringen her!
Fortsatt gjenstår imidlertid flere utfordringer for at tilbudet skal fungere som tilsiktet. Ikke minst gjelder dette på fremkommelighetssiden. Selv om man etter hvert merker forbedring på enkeltområder er fremkommeligheten for trikken fortsatt for dårlig en rekke steder. Planlagte tiltak her må derfor på plass så snart som mulig, slik at kjøretiden kan reduseres og regulariteten forbedres.

Fremkommeligheten må forbedres og billettsalget effektiveres

Nytt billettsystem kommer, men det blir fortsatt førersalg (Foto: HP Lyshaug)
Selv om fremkommelighetsarbeidet involverer mange etater, har Oslo Sporveier et betydelig ansvar for å ”rydde opp i eget hus” og foreta de nødvendige prioriteringer. Sentralt her er billettsystemet og ordningen med billettsalg fra vognfører. Oslo Sporveier har så langt holdt kortene tett til brystet om hvordan det elektroniske billettsystemet, som nå endelig skal tas i bruk til høsten, er tenkt å fungere. Så vidt vi forstår legges det fortsatt opp til salg av enkeltbilletter fra vognfører. Dette på tross av anbefalingene fra Oslotrikken om at alt billettsalg bør automatiseres for å redusere lengden på holdeplassoppholdene. Det bør være et relativt enkelt valg å prioritere rask og pålitelig transport til alle fremfor å bruke tid på å ekspedere tilfeldige passasjerer.

Hvordan blir rutenettet?

Vi venter spent på hvordan Oslotrikken nå vil organisere rutenettet, her er det mange hensyn som skal ivaretas. Å unngå at strekninger som i dag har hatt 8 avganger i timen får redusert tilbudet til 6 avganger som en konsekvens av færre linjer er bare et av dem. Det må være et mål at ingen strekninger skal få et dårligere tilbud enn i dag. Samtidig ser vi at kapasiteten over Grünerløkka til tider er helt sprengt i rushtiden. Dette er selvfølgelig en utfordring for Oslotrikken, men samtidig en hyggelig bekreftelse på at ”Rullende fortau” er en suksess.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar