Rullende fortau i hele Oslo!

Foto: HP Lyshaug13. mai 2005:
Går vi omsider mot en løsning for det magre trikketilbudet i Trondheimsveien og ettermiddagstilbudet til Kjelsås?

Mulighetene for dette er i hvert fall betydelig styrket etter at bystyrets Samferdsels- og miljøkomite i sitt møte den 11.mai vedtok å be byrådet benytte i alt 8 millioner kroner av statlige belønningsmidler til å innføre rullende fortau på hele trikkenettet, herunder økt frekvens til Kjelsås, fra høsten 2005. Med Venstres betydelige engasjement i saken bør bystyreflertallet for en snarlig forbedring i trikketilbudet være sikret.
Vedtaket er både nødvendig og gledelig og betyr at det fra høsten av kan innføres generell 10 minutters frekvens på hele trikkenettet. Dette vil gi 5 minutters ruter i sentrum og indre by og 10 minutters grunnruter utenfor. Det er også gledelig at komiteen så klart gir uttrykk for at økt frekvens til Kjelsås er en naturlig del av konseptet med ”rullende fortau”. Dette kan ikke oppfattes som annet enn en klar korreks til Sporveisledelsens vedvarende motvilje mot å reetablere et fullgodt trikketilbud til Kjelsås. Komiteens flertall har åpenbart fått med seg noe Sporveisledelsen ikke har, nemlig at Kjelsåsfolket vender tilbake til trikken og at økt frekvens vil gi grunnlag for ytterligere trafikkvekst!
Komiteens flertall legger i sin behandling videre til grunn at byrådet følger opp tidligere bystyrevedtak om opptrapping av tilskuddene til kollektivtrafikken slik at det forbedrede trikketilbudet kan videreføres i 2006 og senere år.
Samferdselskomiteens flertall retter kraftig kritikk mot byrådet for dets håndtering av saken med disponeringen av statlige belønningsmidler og gir uttrykk for betydelig misnøye over at samferdselsbyråd Peter N Myhre har disponert disse midlene uten å forelegge spørsmålet for komiteen slik denne har bedt om tidligere. I klare ordelag beskyldes byrådet for ”uklokskap” ved å se bort fra bystyreflertallets tidligere prioriteringer i utviklingen av kollektivtilbudet. Kritikken er høyst berettiget. I bystyrets vedtak pkt 7 i kollektivmeldingen heter det nemlig: "Dersom ordningen med en statlig belønningsordning videreføres, bes byrådet søke om midler til tiltak som motiverer til satsning på trikk og T-bane og begrenser bilbruken.” På denne bakgrunn er det ikke mindre enn oppsiktsvekkende at byrådet velger å foreslå å bruke midlene til kjøretøycomputere i bussene. Også dette et godt tiltak, men det har lite med trikk og t-bane å gjøre.
Sekretariatet for bytrafikk forventer at byrådet og Bestillerenheten nå lojalt følger opp og umiddelbart etter at de nødvendige vedtak er fattet gir Oslotrikken i oppdrag å planlegge for iverksettelse av rullende fortau i hele byen og et forbedret tilbud til Kjelsås fra høsten av. Videre er det grunn til å understreke at arbeidene med å forbede fremkommeligheten må fortsette med fyll tyngde slik at man også i praksis er sikret hyppige avganger og raskere reise.


Samferdsels- og miljøkomiteens innstilling

  1. Byrådet bes innføre konseptet "rullende fortau" på hele trikkenettet fra høsten 2005.
  2. Byrådet bes benytte i alt 8 millioner kroner fra den statlige belønningsordningen til å realisere "rullende fortau" på trikken, herunder økt frekvens til Kjelsås, fra høsten 2005.
  3. Byrådet bes for fremtiden drøfte Oslo kommunes søknad til belønningsordningen med komiteen før søknaden sendes, dersom ordningen videreføres.

    Protokoll fra møtet finnes på Oslo kommunes nettsted


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar