|
Moskvas monorail har hatt en trang fødsel, med stadige utsettelser før banen endelig åpnet for trafikk i november 2004, omlag to år etter planlagt dato. Imidlertid er det fremdeles ingen regulær trafikk på den 5 kilometer lange banen, som i følge Moscow News har kostet 200 millioner dollar, eller drøyt 1,2 milliarder kroner. Det kjøres halvtimerute i tidsrommet 10-16, noe som gjør at knapt noen reiser med banen, med unntak av i helgene. Årsaken til at man ikke har kommet i gang med mer frekvent drift, sies å være problemer med signal- og sikringsanlegget.
Føreren synes tydelig på dette bildet fra Moskvas monorail |
Banen spås ingen lysende fremtid av Moskvas kollektivreisende. Banen er dårlig - hvis overhodet - integrert i Moskvas øvrige kollektivtransport, som blant annet er kjent for et svært omfattende, raskt og rikt utsmykket T-banenett. Enskinnebanen er ikke inkludert i takstsystemet, noe som heller ikke bidrar til å øke dens popularitet.
Sett fra et Oslo- og Akershus-ståsted, er det dog ikke de lokale utfordringene som er det mest bekymringsfulle med Moskvas monorail. Derimot er det både oppsiktsvekkende og betenkelig at en bane som av mange har blitt fremholdt som et ideal for automatbanen på Fornebu, slett ikke er automatisk, og likevel belemret med tekniske problemer.
Sekretariatet for bytrafikk har tidligere fremholdt at store deler av Akershus-politikerne ikke har hatt anelse om hva de egentlig har vedtatt vedrørende Fornebubanen, og informasjonen om banen i Moskva bidrar ikke til å sette vedtaket i bedre lys.
Robotnik'en fører toget - men han er av kjøtt og blod |
Hvis vi skal legge velviljen til, så har kanskje Bærums ordfører Odd Reinsfelt og hans automatbanevennlige kolleger rett og slett gått i en språklig felle. Det er jo liten tvil om at banen føres av en "robotnik". Men dette ordet, som er opphavet til robot-begrepet, betyr på russisk ikke annet enn "arbeider".
Disse gikk på limpinnen |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar