| 17. mars 2005:
Tross dårligere tilbud enn før nedleggelsen - trafikken er på drøyt tre måneder tilbake på 95 prosent av gammelt nivå. |
|
Kjelsåstrikken er tilbake! Trafikktallene viser hva folket vil ha. Etter drøyt tre måneders drift har trikken kjempet tilbake tapte markedsandeler. I februar 2005 lå antall reisende kun fem prosent under tilsvarende tall fra oktober 2002; måneden før nedleggelsen. Sammenliknet med perioden det ble kjørt buss mellom Disen og Kjelsås er veksten i antall reisende på rundt 30 prosent.
Lite snø = normalt mer bilbruk
Februar 2005 var en for årstiden særdeles snøfattig måned, noe som normalt bidrar til negativt på kollektivandelen. Andre faktorer som setter trafikktallene til Kjelsåstrikken i positivt lys er at både VM på ski og skolenes vinterferie skulle bidratt til dårlige trafikktall.
Vekst tross dårlig rushtilbud
Veksten i antall reisende blir ikke mindre imponerende av at tilbudet i dag er vesentlig forværret i forhold til i 2002. I dag halveres tilbudet i ettermiddagsrushet, fordi AS Oslo Sporveier ikke vil betale driftsselskapet Oslotrikken for å kjøre en ekstra vogn. Med dagens trafikktall som dokumentasjon er det fristende å konkludere med at denne vognen ville være som godt som
selvfinansierende når man tar trafikkveksten med i beregningen. I tillegg vil fremkommelighetstiltak med prioritering i lyskryss og større andel reservert trasé i Vogts gate ventelig kunne øke regulariteten, noe som igjen bør bidra til stadig flere passasjerer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar