|
Splitt og hersk-taktikk
Taktikken som velges er den samme gamle; ulike trafikantgrupper og strekninger settes opp mot hverandre. Denne gangen er det passasjerene på Furusetbanen som visstnok ikke skal kunne få økt frekvens hvis Holmenkollbanen fortsatt skal kjøre gjennom sentrum. Hvorfor Holmenkollbanen eksempelvis ikke kan fortsette fra Helsfyr til Ellingsrudåsen og på den måten forbedre tilbudet på Furusetbanen, er et spørsmål strategiplanen forbigår i stillhet. Er symmetri i linjekart og fiksering rundt gamle idéer viktigere enn praktiske løsninger?Nye takter fra Høyre
I følge Aftenposten Aften den 02.09.05 er både SVs Andreas Behring og Høyres Stian Røstad Røsland, som begge sitter i bystyrets samferdselskomité, kontante i sin kritikk av denne del av Sporveiens planer. De avviser da også ethvert forsøk fra Sporveiens side på å ta denne saken opp igjen til debatt. Høyres representant i komitéen gir også klart gir uttrykk for at det er uaktuelt å utvide tilbudet ett sted ved å kutte et annet og at også strekninger som ikke har den største trafikken skal ha et godt tilbud. Vi oppfatter dette langt på vei som nye og svært positive takter fra Høyre, et parti som tidligere synes å ha støttet Sporveiens strategi om å nedprioritere enkeltstrekninger for å gi andre et bedre tilbud.Sekretariatet for bytrafikk håper nå at Sporveiens planstab snart gjør seg bryet med å registrere hva politiske vedtak faktisk innebærer og at taktikken med å sette trafikantgrupper opp mot hverandre ikke aksepteres av byens politikere.
Les Sporveiens strategiplan her (pdf-dokument)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar