Fornuftig på Fornebu


Trikk til Fornebu er eneste løsning, hevder Sekretariatet for bytrafikk. (Illustrasjon: Sfb) 9. oktober 2003 Akershuspolitikerne raser mot samferdselsdepartementet, som ikke vil bevilge penger til automatbanen til Fornebu. Sekretariatet for bytrafikk øyner håp for en trikkeløsning.

Sekretariatet for bytrafikk vil rose samferdselsdepartementet for å skjære gjennom Akershus-politikernes kollektivtrafikk-farse. I en kombinasjon av frustrasjon over Oslo-politikernes manglende samarbeidsegenskaper (forsåvidt forståelig nok) og kompetanseløs hightech-fasinasjon, har kommune- og fylkestingpolitikerne i Akershus vedtatt å bygge en automatbane mellom Fornebu og Lysaker, under forutsetning av at staten skulle delfinansiere banen med 600 millioner kroner.
Når staten nå har satt foten ned, er det et tegn på at kunnskapen om kollektivtrafikk er langt større i de departementale korridorer enn den er i Akershus.
Hvorfor? Argumentene står i kø:
  • En automatbane mellom Fornebu og Lysaker vil er stipulert til 1,3 milliarder kroner i kostnader. Sannsynligvis er dette en optimistisk beregning.
    (For samme beløp kan det bygges en trikkelinje mellom Fornebu og Oslo sentrum).
  • En automatbane representerer en ny driftsart, som det ikke finnes kompetanse på i Norge. Løsningen er ikke kompatibel med tog, trikk eller T-bane, og banens reisende vil for all fremtid være dømt til å ta omstigning på Lysaker stasjon.
  • Ingen har definert hva slags automatbane man ser for seg. Variasjonene spenner fra såkalt sportaxi til tunge metrosystemer. Førstnevnte består av system med små, programmerbare vogner. Det finnes ingen fungerende systemer, utover prototyper og rene tivoliinnretninger. Sistnevne finnes, men er dyrt å bygge og uprøvd i norsk vinterklima.
  • Traséen ønskes lagt på en høy bru. Dette vil være både en estetisk og en sikkerhetsmessig utfordring.
  • Det finnes ingen standard for automatbaner, og man ender fort opp med å binde seg til én leverandør.
  • For 300 millioner kroner mindre - altså for 1 milliard kroner - kan det bygges en dobbeltsporet trikkelinje med egen trasé fra Fornebu via Lysaker til Oslo sentrum.
Sekretariatet for bytrafikk har lagt frem en rapport som viser hvordan en slik trikkenlinje kan bygges. I tillegg kan man, ved å bygge en forbindelse mellom Lysaker og Kolsåsbanen, kunne få et sammenhengende sporvognsnett med basis i Bærum.
Fornebu trenger et skinnegående transportmiddel hvis man skal ha håp om å oppnå høye kollektivandeler. En automatbaneløsning har potensiale til å bli en økonomisk skandale og en driftsmessig katastrofe.
Ingen - ei heller IT-miljøene på Fornebu - trenger skamme seg over å få en tradisjonell sporvei utenfor døra. Da får de nemlig samme løsning som alle IT-miljøers mor; Silicon Valley i USA.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar