Trikkepassasjerer betaler for asfalt til bilene

16. mars 2003:
Gatelegemet mellom Disen og Glads vei er i full oppløsning. AS Oslo Sporveiers sporvognsdivisjon måtte onsdag 12. mars igjen rekvirere et asfaltfirma til å reparere skadene. Men stopp en hal - sporvognsdivisjonen!? Hva har de der å gjøre når det ikke lenger går trikk til Kjelsås? Forklaringen er like enkel som den er vanvittig.

AS Oslo Sporveier er pålagt å stå for gatevedlikeholdet mellom trikkeskinnene og 70 centimeter på hver side. Årsaken er historisk og kan spores tilbake til da kommunen ønsket en motytelse for at de den gang private sporveisselskapene skulle få tillatelse til å grave opp gatene - engang for over hundre år siden. Og slik er det blitt. Ordningen var ikke noe problem etter at kommunen tok over sporveisdriften på 20-tallet. Det var de samme pengene som ville blitt brukt uansett, bare at de ble kanalisert gjennom en annen etat. Denne ekstrabelastning på Sporveiens budsjett har vært uten betydning så lenge Sporveien fikk tilført de midler som var nødvendige for å opprettholde driften. Det får de ikke lenger.

Trikkelinjen til Kjelsås var da den ble åpnet i 1934 en forstadsbane. Mellom Disen og Kjelsås gikk trikken på egen trasé. I 1965-1966 ble traseen til forstadsbanen asfaltert da man hadde behov for en avlastning for den trange Kjelsåsveien. Dermed påtok Sporveien seg en ekstra utgiftspost som man den gang nok ikke kunne ane konsekvensen av. Sporet ble asfaltert uten at det ble lagt nye fundamenter, hvilket heller ikke var noe problem med den beskjedne biltrafikken på 60-tallet. Senere har trafikken vokst.

Enhver kan se det urimelige i at vedlikeholdet av veidekket rundt trikkeskinner skal belastes det eneste transportmiddelet i gaten som ikke benytter seg av det. Trikken trenger ikke denne asfalten. Faktisk er det en fordel å fjerne asfalten der det er mulig for å hindre at trikkesporet blokkeres av biler i kø.

Men det vanvittige slutter ikke der. Mellom Disen og Kjelsås ligger det fremdeles trikkeskinner. Samferdselsbyråd Hilde Barstad har i massemedia høytidelig lovet at trikkeskinner ikke skal fjernes, og heller ikke asfalteres over. Men så lenge skinnene ligger der tar ikke Samferdselsetaten ansvaret for veivedlikeholdet. Det må Sporveien gjøre, og utgiftene bokføres som driftsutgifter til trikken generelt. Og 70% av driftsutgiftene betaler de reisende selv for. Dermed betaler den lille andelen av kollektivbrukere for asfaltering av Grefsenveien for en stadig økende masse av biler, samtidig som de må ta til takke med et dårligere kollektivtilbud. Sporvognsdivisjonen får av strategiske grunner ikke lov å trafikkere strekningen, men tvinges til å betale både for den dyrere busserstatningen og for asfalten bussene river opp.
Øvre del av Grefsenveien var aldri dimensjonert for den trafikken den nå utsettes for og den var følgelig heller ikke dimensjonert for kontinuerlig busstrafikk. Hva som skjer videre er høyst usikkert. Sporveien har ganske nøyaktig midt i fornyelsesprosessen gjort en helomvendig.

Offentlige bevilgninger på over 18 millioner kroner avskrives som feilinvestering og løsningen er en buss som i følge Sporveiens egne beregninger er 18-22% billigere i drift enn trikk. Men uansett om man legger nye trikkeskinner eller ikke så må Grefsenveien mellom Disen og Glads vei graves opp i sin helhet. Velger man bussløsningen må det også lages en helt ny fundamentering som tåler belastningen av busstrafikk. Da faller kostnadene plutselig over på Samferdselsetaten.

Bakvendtland: trikkepassasjerene betaler for asfaltering der hvor det ikke går trikk. Asfalthullene på bildet har oppstått etter at trikken til Kjelsås sluttet å gå.

Så lenge skinnene blir liggende på strekningen Disen-Kjelsås er Sporveien ansvarlig for veivedlikeholdet. For å slippe unna det ansvaret må skinnene fjernes helt. En fjerning av skinnene på hele strekningen er kostnadsberegnet til 6,5 millioner kroner. Gjøres ikke dette vil driftsmidler for Oslotrikken fremdeles gå til å betale asfaltering for den konkurrerende biltrafikken. Fem år etter nedleggelsen av trikkelinjen til Sagene har Sporveien ennå ikke sett seg råd til å grave opp skinnene og å anlegge ny gate, og følgelig betaler de ennå for asfaltering og eventuelle skader på biler som følge av manglende veivedlikehold.

AS Oslo Sporveier har ved flere anledninger vist at de ønsker å fremstille trikkedrift som så dyr som mulig. Vi kan derfor neppe regne med at det vil bli tatt noe initiativ til å rydde opp i misforholdet fra den kanten. Det er også lite trolig at Byrådet vil komme til å interessere seg for problematikken. Hittil har de uttrykt tillit til at sporveisledelsen forvalter det kommunale tilskuddet på en riktig måte.
Bakvendtland: Sporveien betaler ikke for at bussene ødelegger villaveier på Grefsen. Asfalthullene i Kapellveien har oppstått etter at Sporveien begynte å kjøre buss for sporvogn.

Med en slik styring av samferdselspolitikken blir det dyrt å kjøre trikk - og enda dyrere blir det å ikke kjøre trikk.



Sekretariatet for bytrafikk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar