De brente broers taktikk i Homansby
9. mars 2003:
Mange er ennå ikke klar over det, men 12. april nedlegges trikkelinje 11 over Homansby til Majorstuen. Datoen er valgt med omhu: Det er lørdag før den tradisjonelle påskeferien.
AS Oslo Sporveier har selv skapt myten om den dyre trikken og de populære bussene som kan gjøre kollektivtransporten så mye rimeligere og effektiv. Men kostnadsforskjellen var visst ikke så stor likevel. Dessuten vil folk flest beholde trikken. Kvalitet koster. Og kvalitet gir flere kunder. Men man får ikke produsert kvalitet uten tilstrekkelig med midler.

I Sporveien er de litt ambivalente når det gjelder spørsmålet om midler. I det ene øyeblikket sier de at produksjonen har vært for høy for de knappe tilskuddene man er blitt tildelt, i det neste sier de at nedskjæringer ikke vil gi folk noe dårligere tilbud….

Det siste vil du kunne få vurdere selv når linje 11 ikke lenger går den vante veien over Homansby til Majorstuen. Det kommer ingen billig buss heller.



 
 
 
 
 
 
 
Konsekvenser for handelsstanden i Hegdehaugsveien og Bogstadveien
Homansby, et viktig handlestrøk, vil snart endre karakter. Trikkeholdeplassen har utgjort strøkets kjerne og tilført Hegdehaugsveien liv. Nærmeste stoppested for sentrumsforbindelsen blir heretter i Welhavens gate. Ikke så langt å gå for de som er raske og rørlige til bens - og de som ikke har annet valg vil sikkert fortsette å reise kollektivt - men dette handler ikke om hva kollektivtrafikanter bør kunne finne seg i - det handler om de valgene de kommer til å ta. Resultatet blir flere biler i Hegdehaugsveien og i Bogstadveien.

Bogstadveien beholder trikken - i alle fall for en kort stund. Sporveien har varslet at slaget om Briskebytrikken ikke er over. Trikken i Bogstadveien går så sakte at man heller vil erstatte den med den marginalt billigere bussen. Vi har ikke råd til å la den dyre trikken stå i kø, sier sporveisledelsen. Man vil heller "satse på trikk der den har sine fordeler". Sett fra et miljøsynspunkt er forholdet motsatt. Man kan ikke la ekstremt forurensende dieselbusser gå på tomgang i en trang handlegate. Men Sporveiens oppgave er ikke å tenke miljø. Sporveiens oppgave er å tenke økonomi.

At Sporveien vil ha bort trikken fra Bogstadveien skyldes en gammel feide fra 80-tallet. Den gang trodde de næringsdrivende at manglende muligheter for parkering var ensbetydende med butikkdøden. Men folk som bruker bil for handle drar til kjøpesentre. Folk som reiser kollektivt eller går og sykler drar til Bogstadveien, byens viktigste handlegate utenfor sentrum. Det viste seg at kun 4 prosent av de handlende faktisk hadde funnet seg en parkeringsplass i selve gaten. Men den gang var likevel hensynet til de få bilistene så stort at brede fortauer og god fremkommelighet for trikken var en umulighet. Vinden snudde da man endelig våget å arrangere en bilfri lørdag. Biler shopper ikke. Mennesker shopper. Det går mange mennesker i en trikk. Det var nettopp det man fant ut da trikken ble gjeninnført i Croydon (London-bydel) og i Strasbourg. Omsettingen steg betraktelig. Men i Oslo der vil man ikke kjøre trikk lenger, i hvert fall ikke der det er mye folk og butikker….

Det er ikke vanskelig å se at helhetstenkingen mangler. Finnes det da ikke noen instans som kan skjære gjennom og gjeninnføre den sunne fornuften? Tja, vi har jo noe som heter byråd for samferdsel og miljø, for tiden bekledd av Høyres representant Hilde Barstad. Hun uttrykker full tillit til at ledelsen i AS Oslo Sporveier gjør de grep som er nødvendige for at byen får et godt kollektivtilbud innenfor de økonomiske rammer. Akk ja, så er vi tilbake der vi startet.
Sporveien kvitter seg med de trofaste kundene og håper på nye andre steder
Nedleggelsen av linje 11 får vidtrekkende konsekvenser, ikke bare for trafikantene på Homansby. Linje 11 utgjør en viktig akse mellom øvre deler av sentrum og Majorstuen. Fra Stortorvet, Tinghuset og Høyskolesenteret reiser i dag mange trafikanter i retning mot Majorstuen og Frogner. Vestre del av linje 11 frakter daglig mer enn 6000 passasjerer, hvorav 3500 blir uten et kollektivtilbud. Enkelte av trafikantene vil finne andre løsninger, eller snarere bli tvunget til å finne andre løsninger, men til og fra en rekke holdeplasser blir forbindelsene så håpløse at privatbil åpenbarer seg som eneste alternativ.

Sporveien har angivelig ikke lenger råd til å drive en av byens viktige kollektivforbindelser, en forbindelse med et fast kundegrunnlag og som har bestått i 90 år. I august åpner en ny T-baneforbindelse til Nydalen og Storo. Selve anlegget får Sporveien kostnadsfritt gjennom Oslopakke 2-midler, men til driften bevilges det ikke et ekstra øre, snarere tvert imot. Sporveien må værsågod ta imot gaven den selv har ønsket seg og ta den i bruk for midler som ikke eksisterer.

Sporveien har enda flere ting på ønskelisten som de strengt tatt ikke har midler til. De ønsker nemlig også å kunne intensivere trafikken på busslinjene 20 og 37 ved en forkortelse av intervallet fra 7 til 5 minutter. Isolert sett er både den nye T-banestrekningen og kapasitetsøkningen på de to busslinjene positivt, men Sporveien er på ville veier dersom de tror at punktvis økning av kvaliteten fører til noe annet enn en punktvis kundetilgang. Hva hjelper det med hyppige avganger på én linje når linjen du skal stige om til har redusert tilbud eller endatil er lagt ned? Å satse på kollektivtransporten betyr ikke å introdusere nye tilbud ett sted for så å fjerne det et annet sted.

Sporveien har fått vide fullmakter til å gjennomføre eksperimentet med å kvitte seg med gamle kunder før man har vist å kunne kapre nye. Byens politiske ledelse viser ingen interesse for problematikken. Når de hevder at de ikke vil bedrive detaljstyring av kollektivtransporten prøver de å løpe fra sitt eget ansvar. 12. april brennes broen på Homansby. Kundene forsvinner. Mange vil aldri komme tilbake.
AS Oslo Sporveier unnlater å informere
Fem uker før en viktig del av kollektivtilbudet fjernes helt har Sporveien ennå ikke gått ut med noen informasjon. Avisene var i høst fulle av skriverier om nedleggelse av trikkelinjer, men massemedia mistolket deler av planene og skapte forvirring. Ytterligere forvirring ble det etter at trikken først ble "reddet" og deretter at deler av planen likevel skulle gjennomføres. At trikkelinjen over Homansby skal legges ned uten at det kommer noen form for erstatning er trafikantene helt ukjent med.

Sekretariatet for bytrafikk protesterer ikke bare på nedleggelsen av en viktig trikkelinje, men også på måten dette blir gjennomført og hvordan kundene blir behandlet. Vi vil tro at en stor andel av de anslagsvis 5000 faste reisende har inngått en kontrakt om levering av tjenester i form av allerede innkjøpte 3-måneders kort eller månedskort. Sporveien begår således et kontraktbrudd når de ikke opplyser om at tjenesten ikke vil bli utført. Vi snakker ikke om en mindre justering av tilbudet.

Sekretariatet for bytrafikk har derfor sett seg nødt til å aksjonere i form av plakater som henges opp på de aktuelle stoppestedene. Plakatene informerer om det som skal skje 12. april, og opplyser om hvor kundene kan henvende seg for å finne ut om det finnes noen alternative reiseruter.

Sekretariatet for bytrafikk












Les eksempel på plakat her (pdf-fil, 6 kB)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar