K2010 - Mye prat og lite handling

Ruter har lagt frem sin strategiske plan for kollektivtrafikkens utvikling frem mot 2030 – K2010. Planen inneholder flere spennende og visjonære ideer, men også noen solide avsporinger. K2010 er kort sagt for lite konkret. Faren er stor for at K2010 blir nok en plan for arkivskuffen. (4. desember 2009)



Sekretariatet for bytrafikk har utarbeidet en høringsuttalelse til en del sentrale elementer i K2010. Nedenfor gjengis kort hovedpunktene i våre kommentarer. Du kan lese hele høringsuttalelsen her.


Trikkens rolle

















K2010 legger på mange måter opp til mer satsing på trikk enn tidligere, men konkretisering og gjennomføring av tiltakene ligger svært langt frem i tid. Samtidig videreføres påstander om manglende dynamikk og usikkerhet om fremtiden til enkeltstrekninger, noe som gjør at planen om satsing ikke virker helt troverdig. Den manglende dynamikk vi opplever i forbindelse med utviklingen av trikketilbudet skyldes i sin helhet manglende satsing fra byrådets og Ruters side – og ikke mangel på trafikkgrunnlag eller passasjerer slik man i planen prøver å gi inntrykk av.

Bystyret må sørge for at flere konkrete trikkeprosjekter kommer inn på handlingsplanen for perioden 2010 – 2013 og blir gjennomført innen 2014:
  • Trikken forlenges fra Sinsen over Årvoll til Tonsenhagen. Deretter bygges fortløpende forlengelse videre mot knutepunkt med Grorudbanen.
  • Flytting av Briskebytrikken til Skovveien gjennomføres tidlig i perioden samtidig som fortsatt drift fastslås.
  • Det anlegges trikk i Kirkeveien mellom Majorstua og Ullevål sykehus som første del av linje 20 og slik at linje 19 kan forlenges til John Collets plass.
  • I samarbeid med Akershus bygges Fornebubanen som bybane i tråd med tidligere vedtak.
  • Prosessen meg vognanskaffelser må forseres slik at nye og flere vogner settes i trafikk snarest mulig.
Bussbaner
Ruter og byrådet ønsker å utrede bussbaner, det vil si busstraséer med spesielt høy standard. Det er politisk enighet om at Oslo skal være en baneby der trikk og T-bane er ryggraden i kollektivtilbudet. I dette bildet har såkalte bussbaner og superbuss lite for seg.
Byggingen av bussbaner har betydelige ulemper som ikke på noen måte veies opp av fordelene. En bussbane, lik den skisserte løsningen for Ring 3 mellom Sinsen og Storo, er en tung og plasskrevende konstruksjon som det er vanskelig å innpasse i bymiljøet på en akseptabel måte. Anleggsperioden vil medføre store problemer for nærmiljø og trafikkavvikling. Av- og påramping og plassering og tilgang til holdeplasser vil medføre betydelige utfordringer. Investeringskostnadene er betydelige, enten traseene legges i dagen eller i tunnel, samtidig som man markeds-, kapasitets- og miljømessig fortsatt bare har buss. Vi har ingen tro på at dette vil være et attraktivt og fornuftig konsept.
Det er dessuten påfallende at de foreslåtte strekningene for superbuss kommer på strekninger der det allerede er fattet vedtak eller foreligger helt konkrete planer for bygging av trikk (Fornebu, Tonsenhagen, Kværner). Vi oppfatter ikke Ruters og byrådets forslag om å utrede ”superbuss” på disse strekningene som annet enn nok et forsøk på å utsette og uthale byggingen av trikk.
Sekretariatet for bytrafikk vil oppfordre bystyret til generelt å nedprioritere utredning og planlegging av bussbaner og konkret avvise forslagene om utredning av bussbane på strekningene til Tonsenhagen og til Fornebu samt å påse at det blir fortgang i utbyggingen av trikk her. Videre planlegging av løsning på de øvrige foreslåtte bussbanetraseene må ta utgangspunkt i bygging av trikk / bybane.

Gatebruk og fremkommelighet








Ruter påpeker i K2010 nødvendigheten av at gatebruken i Oslo sentrum må bli langt bedre tilrettelagt for trikk og bybuss samt generell satsing på forbedret fremkommelighet. Skal kollektivtrafikken få den ønskede utvikling, er det tvingende nødvendig å øke reisehastigheten og å forbedre påliteligheten, ikke minst gjennom sentrum.

Byrådets manglende vilje til å følge opp Ruters oppfordring om å endre gatebruken i sentrum med henvisning til utviklingen i Bjørvikaområdet, kan ikke oppfattes som annet en ren ansvarsfraskrivning og likegyldighet knyttet til kollektivtrafikkens standard.

Samtidig har Ruter selv et ansvar for å planlegge linjestrukturen slik at kollektivenhetene ikke er til hinder for hverandre. Ruter synes ikke å ha tatt inn over seg at kapasiteten i sentrumsgatene er begrenset, men har de siste årene foretatt en betydelig økning av antall bussbevegelser i sentrum, noe som i seg selv har hatt en negativ effekt på trafikkavviklingen.

Sekretariatet for bytrafikk vil oppfordre bystyret til å påse at konkrete tiltak gjennomføres raskest mulig for å sikre forbedret fremkommelighet for trikk og bybuss. Parallelt med restriksjoner på biltrafikken, må antall busser gjennom sentrum reduseres, dels ved omlegging av regionbussene til mating til bane i byens ytterkant, dels ved en kritisk vurdering av behovet for busslinjer gjennom sentrum. Som et strakstiltak må alle regionbusser flyttes ut av trikkegatene.

Tilbudsstandard
Ruter påpeker tendensen til at nesten-riktige løsninger aksepteres innen eksempelvis vedlikeholdsstandard og punktlighet og fastslår at dette er med på å redusere kvaliteten og påliteligheten i kollektivtilbudet. Sekretariatet for bytrafikk deler dette synspunktet, men vil samtidig understreke at det er Ruter selv, i samarbeid med operatørselskapene, som her sitter med ansvaret. Erfaringene viser at Ruter ikke har evne og vilje til å treffe beslutninger eller prioritere nødvendige og riktige tiltak. Vi vil her spesielt trekke frem ordningen med manuelt billettsalg fra fører. Foruten sikkerhetsrisikoen for førerne (ran og overfall) er dette en ordning med betydelig negativ effekt på pålitelighet og reisehastighet og er en hovedårsak til at man ofte opplever klumping av avganger og forsinkelser. Det må være galt å prioritere manuelt billettsalg til tilfeldige reisende fremfor rask og pålitelig transport for alle. Avvikling av førersalget vil være et godt effektiviseringstiltak og et viktig bidrag for å bedre kvaliteten i tilbudet og bør derfor gjennomføres snarest.

Lenker
  • Sekretariatet for bytrafikks høringsuttalelse
  • K2010

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar